Världens viktigaste händelse under året i urmakarnas och klockjournalisternas kalender är sannolikt Salon International de la Haute Horlogerie i Genève. Den 27:e upplagan, av det vi i vardagligt tal kallar SIHH, öppnar måndag morgon den 16 januari 2017 och håller på nästan en vecka.

Det är 17 internationellt erkänt stora och inflytelserika varumärken inom området High Watchmaking, oftast ingående i det stora lyxkonglomeratet Richemot, som visar sina senaste konstruktioner. På mässan ställer även 13 mindre, oberoende, innovativa och väl utvalda varumärken ut. Att det är lyxkonglomeratet Richemont som är initiativtagare och arrangör av mässan och styr vilka som får ställa ut är ingen hemlighet.

Ledord för tillverkarna/utsällarna är:

”Vår kvalitet definieras genom hantverk och teknik, tålmodigt förvärvad kompetens, urskiljbart mervärde, kontrollerad innovation och en osviklig tro på skönhet och fulländning av objektet”.

Det som visas under mässan är ofta trendskapande för hela klockindustrin. Här möter vi de varumärken vars urverk ofta bär staden Genèves hallmärke, de vars produkter anses vara det bästa av det bästa.

Över 10 000 besökare passerar genom den rigorösa säkerhetskontrollen under utställningsdagarna för att njuta av dyrbarheterna på mässan som omfattar 30 000 kvadratmeter.

Det är på SIHH vi ser nästa generations teknik gnugga axel med skicklig urmakarkonst förädlad genom generationer.

Det som presenteras är urmakeri på mycket hög nivå, microteknik när den är som bäst, förpackad på de mest eleganta sätt som går att göra.

”Här är det inte kilopris på metaller och glitter som gör att priserna på produkterna är extremt höga, det är hantverket som finns inuti boetterna som kommer i första hand i smaklang med design.”

Att intresset för dessa ur bara ökar beror på att när du förstår urverkens konstruktion, inser att det är ett hantverk där de som arbetar med verket sätter ofta sina avtryck bara genom det sätt de skruvar i en skruv, graverar en minimal verksdel mm.

 

 

Anledningen till fascinationen är bland annat:

  1. Skickligt utförd konstruktion av verken.
  2. Skickligt utförd tillverkningen av alla delar som ingår i ett urverk vilka inte sällan kan räknas i många hundratal.
  3. Den fantastiska finish och gravyr urverkens alla delar i ett verk i denna klass måsta ha. En konstform där utövarna är mycket väl medvetna om att deras arbete kanske inte syns förrän det är dags att öppna boetten förservice.
  4. Den välgjorda monteringen, för hand, av alla delar ett arbete som kan ta månader för ett enda urverk.
  5. Insikten om alla de tester dessa urverk måste
  6. Antalet komplikationer som varje varumärke måste kunna hantera och tillverka. En komplikation är i detta sammanhang inte ett problem utan en funktion som lagts till verket förutom tidvisning. T ex tourbillon, evighetskalender mm.
  7. Utmaningarna som antas när det gäller användning av nya material.
  8. Utmaningarna som antas när det gäller på vilket sätt man kan exponera tidvisningen.
  9. Hanteringen av metallerna som oftast är ädla.
  10. Historiens vingslag. Att t ex se att den konstruktion för tourbillon som patenterades 1801 fortfarande är den som används.
  11. De starka personligheterna som klockornas värld består av. De med idéerna, nyfikenheten, envisheten och noggrannheten.
  12. Sist men inte minst känslan av att bära en klocka där varje del av dess verk är beroende av de andra delarna för att det ska kunna fungera och att det går att reparera den eftersom den är mekanisk och med fördel kan ärvas av kommande generationer. 

Text: Britta Rossander Foto: Mia Litström