Äventyrligt läcker och elegant

Volvo har verkligen gjort en fullträff. När jag provkörde V90 för första gången upplevde jag att bilen verkligen är den elegantaste modellen Volvo någonsin byggt. Långa vackra och mjuka linjer som skapar en läcker harmoni som också följs upp både interiört samt i körningen. Så när man då möts av den nya Cross Countryn som har högre markfrigång samt designdetaljer som svart plast runt hjulhusen som framhäver hjulen mera, detta ger bilen en skön robust stil. Modellen har verkligen hittat hem. Nu är de fulländad i utseendet.

Solen har inte riktigt hittat fram när vi beger oss mot skogen i Jämtland men det underbara med den vintriga fjällen är att när det är mulet blir det så dramatiskt vackert. Nyanserna går mellan vitt och mörkgrått, känns som man kör i en filmkuliss. Väglaget vid testtillfället var inte det lättaste, i omgångar blev det snöbyar, vägbanan var täckt med ojämn svallis där många däck innan oss skapat spår som var svåra att se på grund av den nysnön som kommit.

Men det kändes aldrig obekvämt eller liknade. Bilen tog sig fram utan problem och värmen i ratten gav en riktig myskänsla. Precis som när man sitter i en liten stuga framför brasan och myser samtidigt som stormen yr utanför väggarna. Rattvärme värmer exakt sådär härligt skönt. Det är en detalj som tidigare bara funnits i lyxbilarna men på senare år finns att få hos flera bilmärken. Det är en detalj som värmer oss skandinaver och som uppskattas mer än väl under vinterhalvåret.

Till de dramatiska gråa nyanserna och den vackra vyn som öppnar upp sig när vi närmar oss fjällen börjar jag direkt spana efter renar. Jag svänger in på mindre vägar och vägljudet avtar lite lätt och det blir det där fina mjuka ljudet mot nysnön som inte blivit bortplogad. Vi tar oss fram på helt orörd snö. Efter en kurva blir det en härligt lång raksträcka mitt i urskogen. Jag tittar till i sidospegeln och ser hur nysnön yr magiskt efter och runt den bakre delen av bilen. Samtidigt var det lite lätt skymning, skog på vardera sida, inte en bil, inte en ren heller för den delen men det kändes och såg känslosamt snyggt ut. Tyvärr fanns inte fotografen eller drönaren på plats heller för att fånga detta ”moment”. Men det är i den här typen av miljö som jag tror bilen kommer finna sina kunder också. Detta är ersättaren för XC70 som i så många år varit en älskad bil av både barnfamiljer, friluftsäventyraren, tjänstebilsföraren, ryttaren som drar hästsläp, husvagnsfiraren och jägaren som vill ta sig fram till jaktpasset. Bredden är enorm.

Nyligen var jag i England på jobb och där hörde jag ett omdöme om att XC70 är den bästa bil Volvo någonsin byggt och den snyggaste. Personen i fråga var inte alls sugen på den nya V90, den är alldeles för modern. Utan XC70 för den personen var en legendarisk modell.

Det är väl det som kan vara emot ersättaren, att den har blivit för elegant och för mycket premium och den är också ganska lång, 4,9 meter.  Den traditionella Volvon med mycket karaktär finns inte kvar samt priset är högt. Startar på 378 000 kronor. Men jag tror att denna modell kommer väcka mycket intresse ändå hos många, just för att Volvo idag är så pass trendigt och det tillsammans med elegans blir lockande.

Sen har Volvo en hög säkerhetsnivå där samlingsnamnet är deras IntelliSafe. De olika funktionerna är uppdelade i fem olika kategorier. Basutrustning, City Safety, IntelliSafe Assist, Driver Alert System och IntelliSafe Surround. Redan i basutförandet i standard ingår det väldigt mycket redan där och för de ännu mera avancerade system finns de i de olika utrustningsnivåerna. Volvo ligger mycket i framkant just i säkerhetsteknik och deras Vision 2020 menas med att år 2020 skall ingen som färdas i en ny Volvo omkomma eller skadas allvarligt.

 

Med sin längd så har den både bra med plats för passagerare samt gott om lastutrymme som ligger på 560 liter och fäller baksätesraden går det in 1 526 liter. Det finna fyra olika motoralternativ som också klara av att dra ordentligt, den maximala dragvikten ligger mellan 2 200-2 500 kg beroende på val av motor och alla varianter är fyrhjulsdrivna. Markfrigången är 21 cm som är 65 mm mera än den ”vanliga” V90.

Dieselalternativen är D4 på 190 hk som finns både med automat samt manuell växellåda. Den andra dieseln heter D5 på 235 hk med automat och bensinmotorerna är T5 på 254 hk och T6 på 320 hk, båda automat.

V90 Cross Country väcker mersmak och Volvo har återigen bevisat att de kan bygga åtråvärda premiumbilar som bjuder på det lilla extra i elegans.

Text & foto: Mia Litström