Nissan Navara AT32 Mia Litström

Det är något alldeles speciellt när man hör vatten klucka, det är ett avkopplande ljud. Precis så låter det nu också med en motor som jobbar på lågt varv sådär mysigt. Men om det är så avkopplande vet jag inte direkt om det var till en början för nu sitter vi i en bil. Detta är ett häftigt äventyr på off-road bana som startade med att man ska styra rakt ned i en pöl som hade mera djup än vad jag hade räknat med. Men bilen jobbade stabilt och kraftfullt fram på botten med en liten soft gungning.

Nissan Navara AT32 Mia Litström

Om man var avkopplad? Inte till en början, utan det var så förunderligt bisarrt på något sätt när vattnet bara stiger jäms med bilen och vattnet kluckar mot bildörrarna. Det första man tänker på, vad gör jag om vi inte kommer upp? Öppna bildörren känns inte som ett alternativ. Men jag hinner också tänka att den här bilen har alla detaljer som krävs för att klara en tuff terräng så jag fortsätter smyga på gasen.

Helt odramatiskt jobbar den sig igenom vattnet utan att bryta något på kraften, slira på däcken eller liknade. Helt fantastiskt, vaddjupet ligger på 80 cm för denna modell.

Man blev alldeles till sig och jag kände starkt att köra i vatten är verkligen jätteroligt!

Nissan Navara AT32 Mia Litström

Navara är en pickup-modell som har mycket fina terrängegenskaper i grunden och nu är den ännu mera utrustad för utmanande turer i terrängen efter att företaget Arctic Trucks har lagt till sina detaljer.

Arctic Trucks är ett företag som utrustar bilar så de klarar galet tuff terrängkörning. Har man varit på Island och sett hur bilarna ser ut där så förstår man. Otroligt stora däck men en fantastiskt hög markfrigång. Det krävs ganska mycket fix för att få ordning på en sådan typ av bil och just den typen av extremt utrustade bilar som finns på Island får inte köras på Svenska vägar. Men den här Navaran med AT 32 utrustningen är helt laglig för våra vägar. Perfekt för den som vistas i miljöer och på vägar som är mera utmanade terrängmässigt som yrkesfolk i skogsindustrin, jägare och maskinförare. Dessa behöver inte kanske inte bara en bil som tar sig fram bra utan också en bil de kan lasta tungt på flaket.

Nissan Navara AT32 Mia Litström

Till en början togs bilarna till Arctic Trucks i Norge men det blev för krångligt då det är utanför EU så nu åker dem till Finland istället. När dem är hos Arctic Trucks är det bland annat en hasplåt som monteras under bilen. Det är för att skydda motor, växellåda och tank. Fjädringen är bytt både bak och fram. Fälgarna är 17 tum och rullomkretsen 32 tum så det är mycket läckra däck. På sidorna är det sidosteg som inte bara är snygga för ögat utan det är också för att skydda bilen. Självklart får den också skärmbräddare som ger bilen ett extra maffigt uttryck. Monterat på dessa skärmar finns också en liten skylt med däcktrycksinformation.

Som tillval kan man välja till den så kallade snorkeln som förhöjer hela off-road intrycket av bilen. Det är ett luftintag som sitter på sidan jäms med vindrutan på passagerarsidan. I och med att luftintaget sitter så högt upp förbättras luftflödet och skyddar motorn mot smuts och vatten. Differentialspärr fram finns också som tillval.

Detta är en läcker modell som inte bara är robust snygg utan som dessutom klarar av tuff terräng, riktig bruksbil som jobbar fint genom vatten, upp för branta backar på olika underlag. På ojämn mark på banan där bilen får ett hjul i luften känner man tydligt hur fyrhjulssystemet arbetar tryggt och pålitligt. Man är gärna med och vill hjälpa till med gas och broms men det behövs bara ytterst lite så det blir så mjukt och fint som möjligt. Det blir som bäst när man inte stör systemet utan låter det jobba på. Konsten att köra i terräng är att alltid ta det lugnt och sansat på lågväxel. För gasar man på är det bara en risk att man kör sönder. Likadant är det med Hill Descent Control. När man ska köra nedför så smyger man ned över kanten och låter systemet bromsa upp där det behövs. Men det är svårt att inte bromsa men gör man det kan inte systemet jobba optimalt.

Lärorikt och mycket intressant. Det finns flera bilmodeller idag som utseendemässigt utlovar en mera robust känsla med terrängegenskaper men de har inte det utan det är bara design, bara skalet. Men den här bilen klarar exakt vad den förmedlar i sin look i alla typer av tuffa förhållanden året om. Stark är den också, dragvikt upp till 3 500 kg.

Till modell Navara kan man välja till olika detaljer från Arctic Trucks:

Off-roader paketet: 79.900 kr

Snorkel: 16.805 kr

Diffspärr fram: 33.680 kr

Reservhjul: 3.630 kr

Samtliga priser exkl. moms

Nissan Navara AT32 Mia Litström Nissan Navara AT32 Mia Litström Nissan Navara AT32 Mia Litström Nissan Navara AT32 Mia Litström Nissan Navara AT32 Mia Litström

Text och foto: Mia Litström