Färg, form och skapelse är för mig hjärtat i produktionen av en bilmodell. Bilar är statiska och mycket fokus ligger ofta på prestanda, motorer, teknik och framförallt elteknik. Att då få komma in bakom kulisserna och få se deras kreativa arbete med design är en fantastisk upplevelse. 

Nissan Design Europe ligger i stadsdelen Paddington i London. Valet av adress blev väldigt naturligt för Nissan eftersom London är en stad som har det mesta, berättar Chetan Chohan som är Design Manager för Nissan. Här finns pulsen, trenderna, kreativiteten och London är en betydelsefull knytpunkt för Europa. Redan för 16 år sedan togs beslutet hos Nissan om att öppna ett designcenter i centrala London. 

nissan_design_europe_mia_litström

Chetan Chohan, Design Manager Nissan hälsar alla välkomna och berättar om Nissan Design Europe.

Detta blev startskottet för ett sökande efter den perfekta byggnaden. En lista togs fram med olika förslag och ett av dem blev The Rotunda. En mycket ovanlig oval byggnad precis i närheten av Hyde Park. 

The Rotunda skapades i mitten av 1960-talet av arkitekteten Paul Hamilton, ändamålet var att fungera som underhållsdepå för tåg och bussar. Men under 1980-talet övergavs byggnaden vilket resulterade i att den hamnade i obrukbart skick. Detta, nästintill rivningsprojekt, fastnade Nissan för. Byggnaden var full med vatten men man föll för dess unika utseende. Nissan behöll den speciella utformningen och renoverade upp hela fastigheten och skapade på så sätt ett fantastiskt designcenter.

De modeller som startade sitt liv på just denna plats är Qashqai och Juke. Dessutom ritas också deras premiummärke Infiniti inom dessa väggar. 

Att få passera in i Nissans designhjärta kändes samtidigt både speciellt och ärofyllt. Vi var en liten skara journalister från Skandinavien, alla vi var nyfikna och lite spända över vad vi skulle få se. Det var en stor designstudio som vi kom in i. Där fick vi tillsägelsen om att absolut inte öppna någon av de andra dörrarna och ville vi gå ut för att får en nypa frisk luft under dagen var de mycket noga med att vi måste säga till innan.  

Bildesignern Alessandro Messale kommer från Italien och har arbetat hos Nissan i fyra år. Hans kreativa del innebär att först skissa upp bilen med penna för att sedan gå över till dator. Jag blev mycket fascinerad över hur snabbt de arbetar. Alessandro berättar att en färdig skiss på bilmodell kan han göra på cirka 30 minuter. 

Alessandro Messale visar hur han arbetar med design på dator.

När skissen är klar skickas den till VR-avdelningen som fortsätter arbetet med att titta på färger, se bilen i olika typer av miljöer, i olika ljus så man bland annat kan se den i dagsljus. För någon som inte är van är det till en början ganska svårt att få till det och man ser väldigt rolig ut med VR-utrustningen på sig, men det är en teknik som är otroligt behjälplig inom många aspekter. Det gör att man i teamet inte ens behöver vara på samma kontinent. Tack vare denna teknik kan en person i London samtidigt arbeta på en och samma bil tillsammans med en kollega i Japan. Mike Jupp från England som har arbetat på företaget in 20 år berättar om detta med stor entusiasm. 

nissan_design_mia_litström

Mike Jupp från Nissan visar hur deras VR-avdelning fungerar.

Efter den delen är det dags för min favoritdel: bilmodell i lera. Det är helt fantastiskt och trots det digitaliserade arbetet håller de kvar detta gedigna hantverk. Mycket för att kunna se helheten bättre och bilens proportioner. I datorn går det göra snabba ändringar men en form är inte bara för ögat utan det behöver också kännas och arbetas fram med händerna. Michael Ledger visar hur man applicerar leran och för att kunna göra detta så behöver leran vara uppvärmd. Modellen är inte uppbyggd från grunden i lera utan grunden är en ställning bestående av bland annat trä som de arbetar upp leran på. Michael använder olika typer av verktyg och för mig var det en mycket speciell känsla att få känna på den och samtidigt kunna påverka formen av bilen. Jag var mycket försiktig till en början. Men Mickael var mera bestämd och distinkt i sina rörelser. Det är alltid en fröjd för ögat att få se en skicklig yrkesman utöva sitt hantverk. Hans personliga favoritverktyg är en bit kolfiber för att den är så flexibel. Hos Nissan har han varit i sex år och innan dess arbetade han bland annat för Aston Martin.

nissan_design_mia_litström

Michael Ledger Nissan Design Europe

nissan_design_mia_litström

Michael Ledger visar Mia hur man arbetar i lera.

nissan_design_mia_litström

Det är inte bara utsidan som räknas, men det börjar därifrån, man arbetar sig utifrån och in i bilen för att sedan låta ingenjörerna ta vid. Men det svåra och utmanande för bilkreatörerna idag är att det ska bli en bra balans. Det får inte bara vara praktiskt, det är en viktig del men sedan ska det också stämma med färg och form. Idag är bilarna nästan som vårt andra hem och det är viktigt att det interiöra också möter upp det. Både tekniskt och utseendemässigt samt i materialval. 

Carine Giachetti kommer från Frankrike och arbetar med färgdesign både exteriört och interiört hos Nissan. Det är en stor utmaning och för att hålla sig så uppdaterad som möjligt besöker hon ofta de trendkänsliga branschers mässor som bland annat mode och inredning. På hennes avdelning arbetar de inte heller bara med datorer utan tycker det är viktigt att kunna känna finishen i handen. Ofta tas därför säten och andra delar fram i 2D för att de ska kunna känna och uppleva material och utseende i verkligheten. 

Carine berättar också att det är det lätt att skapa en fantastisk bil om man har obegränsad budget. Men den stora utmaningen ligger i att hålla kostnaderna i bra nivå så det blir så fördelaktigt för kunden som möjligt. 

nissan_design_mia_litström

Carine Giachetti visar en bilstol i 2D.

” Det är en stor avvägning för man vill leverera en bil med så bra helhetsintryck som möjligt och till ett bra pris. Så vi diskuterar mycket mellan avdelningarna, det gäller att samarbeta och vi värnar också mycket om våra egna områden så det är en avancerad och stor process att ta fram en ny bilmodell.” Carine Giachetti Nissan Design Europe

nissan_design_mia_litström

Totalt tar en bilproduktion från skiss till färdig modell ca fem år. En facelift tar självklart kortare tid men för en helt ny modell är det den tidsrymden. Så man brukar prata om att modebranschen ligger långt framme i sin planering men i bilbranschen är det ännu mera imponerade. Många ingenjörer, designers och kreatörer arbetar för fullt med de bilar som kommer lanseras om fem” år.

nissan_design_mia_litström

Ett otroligt stort tack Nissan Design Europe för en fantastiskt lärorik dag!