Oerhört charmig elbil

Trots att elbilar har funnits i flera år så är det en glädjefylld upplevelse varje gång man kör en elbil. Oftast är det ytterligheterna som skapar extra intryck, precis som en supersportbil med sitt råa, vassa motorljud som lockar fram ett härligt stort leende, likadant är det med elbil. Det är alldeles tyst, inget motorljud, man nästintill smyger fram. I början en mycket märklig känsla. När man ska starta bilen så är det också helt tyst och har man inte kört en bil tidigare som har eldrift så tittar man alltid en extra gång för att se är den verkligen igång. Det lilla som indikerar att den är igång är texten READY som visas på instrumenteringen. Men alldeles tyst är det inte helt då upp till 30 km/h är det ett svagt futuristiskt ljud som går igång automatiskt just för att omgivningen ska höra den. För i låga hastigheter blir det knappt någon ljud av däcken heller så gångtrafikanter kan i vissa fall bli överraskade så i säkerhetssynpunkt så har den ett tillsatt ljud. Det som förgyller upplevelsen lite extra med Zoe är att den är så otroligt charmig i sitt utseende. Liten kompakt med en tuff men ändå otroligt söt uppsyn i sitt formspråk i fronten, man känner sig lite gullig när man glider iväg i Zoe. Det som jag också gillar med den här är att den är så enkel i helheten. Enkel att köra samt att använda med en enkel inredning. Sparsmakad inredning där det inte är för mycket eller för lite med knappar utan alldeles lagom för den här typen av bil som just är den smidiga lilla elbilen som passar sig ypperligt i citymiljö. Innanför framrutan sitter också en head-up display som ger den information man behöver som bland annat hastighet och om man vill ha navigering visas vägvisning. Det är som är nytt för Zoe är att det har en utökad räckvidd till 40 mil enligt NEDC (den europeiska standarden för att mäta bränsleekonomi) som då motsvarar i den verkliga körningen cirka 30 mil på sommaren och 20 mil på vintern. Energiförbrukningen kan man också som förare påverka. Hastigheten är något som avgör, ju snabbare du kör desto mera energi behövs det för att bibehålla hastigheten. Under körning så kan man använda sig av regenerativ bromsning som menas med att när du vill minska farten så släpper du gaspedalen så laddas batteriet igen. Likadant är det när du bromsar men man känner tydligt när man släpper gasen så minskar farten markant. Under provkörningen så använde jag inte bromspedalen som jag brukar göra utan körde välplanerat och ”motorbromsade”. Likadant i nedförsbackar kan man återvinna energi och hur systemet arbetar går att följa på displayen. Perfekt för tävlingsmänniskan. Tävla med sig själv varje dag och se hur man kan minska sin elförbrukning. Laddning sker i fronten bakom emblemet, är som en lucka som man öppnar. När man sätter i kontakten i bilen så är det en låsspärr som går i som skyddar för att ingen ska stjäla laddningssladden. När man sedan har laddad klart låser man upp spärren via en knapp på nyckeln som har en bild av en sladd med kontakt. Nytt för Zoe också är att nu kan du köpa ditt batteri. Tidigare har det varit batterihyra som också fortfarande går att göra. Batteriköp kostar 80 000 kronor. Priset för Renault Zoe med batteri 41 kWh som ger 92 hk med en räckvidd på 40 mil enligt NEDC i LIFE-utförandet. Hyra 244 900 kronor, köp med batteri 324 900 kronor.

Batteriets (41 kWh) månadshyra

Körsträcka Z.E.FLEX

7 500 km/år: 699 kr 10 000 km/år: 799 kr 12 500 km/år:  899 kr 15 000 km/år: 999 kr

Körsträcka Z.E.ULIMITED

Obegränsad körsträcka: 1 199 kr Enkel elbil som är perfekt för vardagen som nu också har en utökad räckvidd som gör att ”räckviddsångesten” som det så roligt kallas inte är lika påtaglig som tidigare. Utan nu kan du klara det ganska långt innan du behöver våndas och det öppnar också upp för att pendlare utanför stan kanske kan snegla åt elbilar. Nu finns det också möjligheten till att antingen köpa eller hyra batteriet och fortfarande är det dyrt med elbil som gör att majoriteten av köparna är företagsmarknaden men det går åt rätt håll. För mera information läs hos Renault  Text & foto: Mia Litström

Bakdörrarna har diskreta dörrhandtag.

Laddningsuttaget är bakom emblemet i fronten.