Att ta sig fram enbart på el är bland det trendigaste man kan göra just nu
Volkswagens viktigaste och allra mest populära modell är deras Golf. Företaget slog rekord förra året, Golf kammade hem vinsten ”mest sålda modell” med hela 22 084 registrerade bilar. Det är mäktigt. Man kan förstå varför. Det är en bra bil. En bil i en lagom storlek och det är en välkänd modell som har funnits länge. Jag kan gissa att även personer som inte har något större intresse av bilar vet garanterat om eller har hört namnet Golf tidigare. Det är inte heller bara ett modellnamn utan det är till och med så att namnet står sedan en lång tid tillbaka för ett helt segment av bilar. Den så kallade Golf-klassen. Så Golfen är en legend. Den är inte lyxig och den är inte nördig utan den är bara så himla bra i helheten som gör att den blir vinnande i det långa loppet. Är man populär får man också finnas i många versioner. Golf finns i fantastiskt många varianter där den ”vanliga” Golfen har flera olika motoralternativ som bensin, diesel, gas eller etanol. De vassaste och sportigaste är GTI och R. Önskar man lite större finns Sportscombi, Sportsvan och Alltrack. För den som gärna vill ha ett eldrivet alternativ finns GTE som är en plug-in hybrid som gör att den går på el med också i samspel med en förbränningsmotor. Sen till sist är det e-Golf som har enbart eldrift och som vi har fokuserat oss på. Att den finns med enbart eldrift är inte något nytt då den har gjort det sedan 2014 men nu har den också fått utökad räckvidd som gör att den öppnar upp för ännu mera kunder. För detta gör att räckvidds-ångesten lindras där fler kan våga sig på just en bil med enbart eldrift. Inte behöva planera sin resa minutiöst för att laddningen ska räcka till både jobbet, dagis och affären eller liknande trots att man bor en bit utanför stan. Den nya räckvidden är 30 mil enligt (NEDC). Man kan säga att som medeltal i det verkliga livet så landar den nya räckvidden på cirka 20 mil som är dubbelt så mycket som föregångaren. Räckvidden beror också mycket på vilket körsätt föraren har och väderlek och hur mycket man använder luftkonditioneringen. Men på 20 mil klarar sig många pendlare sin vardagliga sträcka utan problem och som Volkswagen själva har ett exempel på att i Tyskland kör 80 % av bilförare mindre än 5 mil/dag och detta gör att man klara sig med råge. Extra skönt att inte behöva ladda varje dag utan någon gång i veckan som kan vara smidigt om man bor i stan och behöver parkera på gatan och inte har möjlighet att ladda hemma utan behöver ta sig till en laddstation för att fylla på med el. Designmässigt är det inte så stor skillnad från den tidigare. Den har fått förändring på fronten med nya LED-strålkastare och baklyktorna med sin nya blinkers funktion. Istället för att lysa upp hela på en gång är det ett flytande ljus som börjar in mot bilen och lyser upp utåt, otroligt snygg. Med detta har bilen fått tuffare och vassare look men designen har inte förändras radikalt någon gång i historien utan små förändringar för varje generation och det är helt klart ett vinnande koncept för just den här modellen då den verkligen är en storsäljare. Den allra första Golfen lanserades redan 1974 och det här är den sjunde generationen. Helt fantastiskt att en modell kan hålla sig så starkt över en sådan lång tid. Men det är en allsidig bil som passar bra till vardags och att den finns i flera varianter gör också att det finns en för alla smaker och behov. Inne i bilen är det i första hand den större skärmen jag lägger märke till direkt. En av nyheterna med den är att man kan med en handrörelse framför skärmen byta sida på menyerna eller också byta radiokanal. Smidigt och enkelt och få in den ”rätta” rörelsen tar en liten stund innan man prickar in men när man väl har satt den så är det inte en livsviktig funktion men ytterst rolig och enkel att använda sig av.Jag tror fler gärna skulle vilja köra elbil och den utökade räckvidden öppnar upp mera för detta. Det som fortfarande är svårt är det höga priset. För om man jämför med den ”enklaste” Golfen som har startpriset 199 900 kronor som har en bensinmotor 1,0 Blue Motion och e-Golf startar på 395 900 kronor så är elvarianten nästan dubbelt så dyr. Det är stor skillnad och det gör att många kanske inte riktigt kan eller vågar ta steget över på att köpa en elbil som och satsar mera på en bil med förbränningsmotor som har låg förbrukning eller en plug-in hybrid som också har ett högt pris som börjar på 379 900 kronor men då är man är inte beroende av laddning på samma sätt då den också har en förbränningsmotor. Bilen är oerhört lättkörd och att glida fram på eldrift är något man vänjer sig härligt fort med. Det är ljudlöst, förutom det lilla ljud som kommer från luftkonditioneringen och däcken. Det är roligt, då det är en mycket alert respons med fullt vrid direkt. En funktion som jag upplevde som mycket positivt är den så kallade ”sailing mode”, är ingen nyhet men är värd att nämnas. Det är en funktion som fungerar så att när man släpper gaspedalen fortsätter den frirulla utan att motorbromsa. Är en fröjd att köra med. På det sättet så spar man energi. Kontentan av hela upplevelsen är att räckvidden öppnar upp för flera att kunna köra på enbart el. Priset är fortfarande högt men du har också rent samvete när du kör utsläppsfritt och sen är det också härligt trendigt och galet roligt i en Golf som är en värdig legend! Text & foto: Mia LitströmDen ljudlösa körningen är lika härlig varje gång och jag kommer på mig flera gånger att jag har ett leende på läpparna. Samvetet känns också mycket rent när man kör i bilköer och speciellt när man hamnar bredvid en stor bil som har en motor som ger ett syndigt högt ljud ifrån sig.