Med passion för mekanik och hantverk
IWC lanserar en klocka i samband med att Mercedes-AMG firar 50 år! Två företag med passion för mekanisk precision och design. Det exklusiva klockmärket IWC Schaffhausen och Mercedes-AMG, som producerar exklusiva superprestanda bilar, har en gemensam historik. De har sedan många år ett nära samarbete vilket resulterat i åtta olika klockmodeller. AMG startades 1967 och i år firar de alltså 50-års jubileum och i samband med detta har de tagit fram en oerhört exklusiv bil döpt till GT3 Edition 50. Att AMG startades berodde på passion och driv för motorsporten. Så denna bilmodell är en hyllning till motorsporten som är grunden för företaget. Jubileumsbilen är skapad för körning enbart på bana. Majoriteten av AMG’s modeller är tillverkade för körning på väg men deras spetskompetens är just kunskap för konstruktion av bilar och motorer för avsedda för banracing. Mercedes-AMG GT3 edition 50 är otroligt speciell eftersom bilen bara finns fem exemplar med en prislapp på 500 000 euro per styck. Till dessa fem exemplar, som med all säkerhet kommer att bli samlarobjekt, medföljer en klocka från IWC. Klockmodellen lanserades i samband med presentationen av bilen legendariska banan Nürburgring och Cars and Watches for Ladies var på plats. Vid lanseringen gick också startskottet för det populära 24-timmars loppet där AMG ingick varav en med team IWC. Det var lätt att se vilken bil det var, den hade förstås en stor IWC logga på taket och en bild av den nya klockan på taket. Snyggt till den silverfärgade bilen, racermodell AMG GT3. Fantastiskt roligt var också att en av förarna i IWC’s team var Edward Sandström från Sverige. Han har en gedigen racekarriär och att köra 24-tim loppet var inget nytt för honom eftersom då gjort det tidigare och dessutom vunnit år 2015 i en Audi R8 LMS. När Cars and Watches for Ladies träffade honom hade han redan varit ute på banan och såg oförskämt fräsch ut med tanke på att det var en otrolig hetta just den dagen. Nürburgrings bana ligger högt och är välkänd för att vädret väldigt snabbt kan växla.Värmen och den starka solen gjorde det extra tufft för förarna. Det blir en otrolig värme i bilarna och trots att Edward är en rutinerad förare på ”Ringen”, som den kallas, så är den oerhört tuff.-Förra året var det helt annorlunda. Det regnade och haglade om vart annat, var inte i närheten av dagens väder. En sommarhetta som är fantastisk för publiken men som gör det otroligt hett för oss förare, berättar Edward.
Banan är väldigt lång, 24-tim loppet ligger på 25,378 km med 73 kurvor, varav 33 är åt vänster och 40 åt höger. Den snabbaste delen ligger på 260 km/h och den som går saktast är 62,6 km/h. Snabbaste varvet gjordes av team Ferarri när Cars and Watches for Ladies var på plats, de körde på 8,19 min. Så det är en otrolig hastighet bilarna håller och varje förare kör länge, en till två timmar i taget. Utmaningen för förarna är inte bara det att banan är mycket svår utan även det stora antalet förare. Cirka 190 bilar i olika klasser kör så totalt blir det över 700 förare eftersom det är fyra per bil. Men antalet bilar reduceras allt eftersom, det blir sker en del avåkningar och sammanstötningar. Det gäller därför att vara uppmärksam och försöka förutse hur de andra förarna tänker.-Man kan aldrig slappna av och tro att banan sitter i ryggmärgen, det är då det går åt fanders berättar Edward och tillägger att man måste vara otroligt koncentrerad och fokuserad hela tiden.
Klockan som lanserades är en läcker kronograf, IWC Ingenieur Chronograph Sport Edition “50th Anniversary of Mercedes-AMG” (Ref. IW380902) limiterad till 250 klockor. Urverket är inhouse caliber 89361 med fly back funktion som gör det möjligt att ta flera varvtider. Boetten i titan har, precis som första modellen av Ingenieur från 1955, soft-iron cage som skyddar verket från att påverkas av magnetiska fält och tachymeter skala som är silverbelagd. Oerhört läckert är också att bakboetten har safirglas där man genom den ser en del av en broms-skiva från AMG. Mycket snyggt! Det är IWC´s sätt att hylla Mercedes-AMG. Alla AMG-motorer byggs av en och samma mekaniker från början till slut och när den är klar signeras motorn i form av ett emblem med mekanikerns signatur. Fantastiskt rolig detalj och otroligt exklusivt. Gravyren som finns i klockan på bromsskivan lyder: ”A TRIBUTE TO ONE MAN, ONE ENGINE” som är en hyllning för det fina arbetet. Klockans färger är noga utvalda för att relatera till banracing. Det vita och röda symboliserar kanter på banan som kallas kerbs och det svarta står för asfalten. På baksidan står även den individuella numreringen av de 250 exemplaren som den tillverkas i. De klockor som ingår i köpet av någon av de fem exemplaren av AMG GT3 Edition 50 får en ytterligare en gravyr som beskriver vilken bil i ordningen den tillhör. Priset för bilen är oerhört högt och känner man att det räcker med klocka och att den här klockan tilltalar mig så finns den som sagt i 250 exemplar med ett pris på cirka 130 000 kronor.-Vi har en knapp i bilen med den funktionen att lampor i fronten blinkar för att uppmärksamma framförvarande bils förare om att man vill köra om, men ibland kan de vara så fokuserade på sitt race och kanske lite oerfarna så de har inte mycket fokus bakåt så man kan inte lita på att de ser en när man kommer upp bakom, berättar Edward.
-Vi kommer ut olika på banan när vi varit inne i depå för däckbyte och förarbyte. Men det är också det som gör det här racet så roligt. Att det är så många olika som är med. Banan är också väldigt smal på flera ställen där det inte finns någon avkörningsmån överhuvudtaget. Så det gäller att hålla tungan rätt i mun. På den snabbaste raksträckan når vi nästan upp till 300 km/tim, avslutar Edward.