Uppställt och snyggt, bilhallen fylld med Nissan LEAF i Taxi Stockholm utförande.
Riktigt mäktigt och samtidigt roligt att få se så många taxibilar som kommer rulla på Stockholms gator ljudlöst och enbart på eldrift. Ett stort steg och mycket betydande för trafiken i Stockholm. Valet av modellen Leaf som de tar in i deras verksamhet har inte skett av en slump utan redan 2014 rullade den första Nissan Leaf för Taxi Stockholm. Men mycket har hänt sedan dess. När den första togs in i verksamheten var det en riktig utmaning med tanke på räckvidd, laddningsmöjligheter som vid den tiden enbart hade fyra snabbladdningsstationer berättar förarna med ett skratt som också är på plats och visar stolt upp sina nya taxibilar.

Eldriften är som sagt inget nytt för Taxi Stockholm, de har även flera elektrifierade bilar av olika modeller, totalt 64 bilar. Eldrift är ett ytterst viktigt ämne för företaget och de är mycket drivna inom detta ämne och kämpar aktivt med att få fordonsflottan fossilfri. Målet företaget siktar mot är en fossilfri fordonsflotta år 2025 och nu närmar de sitt mål ytterligare när de tar in 20 helt eldrivna Nissan Leaf.

De både företagen är ytterst glada för deras samarbete då deras visioner går så bra hand i hand, Taxi Stockholm som siktar mot den fossilfria fordonsflottan och Nissan som lägger mycket fokus på ”intelligent mobilitet” och ”smarta städer”.
Som ledande leverantör av elbilslösningar för massmarknaden, tvekar vi inte att ta på oss detta uppdrag vid en tidpunkt när städer och stadsmiljöer över hela Europa står inför enorma utmaningar. Vi är förstås mycket glada och stolta över att Taxi Stockholm är med på denna resa, säger Sanna Kaipia, Sverigechef Nissan Nordic.
Vid presentationen av de nya bilarna var också åkaren Belan Bahram som också är styrelsemedlem och elbilsexpert på Taxi Stockholm. Han är en mycket engagerad och duktig expert på just elbilar inom taxikörning. Han tror stenhårt på visionen om fossilfri fordonsflotta. Han var den som körde den första Nissan Leaf som togs in 2014. Trots att det var en riktigt utmaning på den tiden att köra elbil tvekande han aldrig.
På den tiden hade jag alltid en extra filt i bilen för började laddningen ta slut gällde det att dra ned på värmen i bilen och spara så mycket energi som möjligt. Mina kunder tyckte det var roligt och var härligt engagerade och jag tror mycket av det hela var också för min positiva inställning. Var ofta jag körde med handskar och halsduk. Belan Bahram, åkare och styrelseledamot i Taxi Stockholm.
Rolig och spännande tid för Belan att blicka tillbaka till. En stor förändring som då kanske inte kändes så verklig men idag är det helt annorlunda. Kunderna är mera medvetna idag och det har hänt mycket med utvecklingen av elbilarna med att de bland annat har mycket längre räckvidd. Många av kunder väljer just elbilar vid bokning. Positivt är också att dem här bilarna kommer att gå som skolskjuts på morgonen och eftermiddagen.
Visionerna och kämpandet är det som gör förändringar och det var mycket intressant att få se alla dessa nya taxibilar med deras åkare samtidigt som man fick möjlighet att träffa både representanter från Taxi Stockholm och Nissan. Företaget har också en app där man vid bokning kan välja om man önskar en elbil.Men för oss är det också avgörande att fler biltillverkare blir en del av vår gemensamma utmaning i samhället. Det behövs fler modeller som är helt fossilfria och som, om vi ska lyckas, kan fungera i taxitrafik. Från och med nu har vi 64 rena elbilar i vår flotta men vi kommer att behöva ta ännu större kliv framöver, säger Gökay Akyüz, VD Taxi Stockholm.
