En klassiker i en helt ny tappning
Varför ändra på ett bra och inarbetat namn? Modellnamnet Auris är i och för sig ett mycket passande och bra namn men Corolla är det namnet som verkligen är välkänt världen över. En riktig klassiker som har funnits i mer än 50 år. Toyota har nu tagit beslutet att återgå till ursprungsnamnet Corolla och ta bort namnet Auris helt.
Är modellen sig lik för övrig?
Absolut inte, vilket lyft, det är en helt ny bil och Corollan är nu modernare än någonsin.
Till Sverige kommer det två olika versioner, 5-dörrars kallad halvkombi och en kombi som på Toyota-språk heter Touring Sports. Modellerna är välritade och snygga där Toyota har lyckats få till den där nya känslan utan att ta i för mycket. Det är en riktig utmaning för dem att fortsätta skapa en klassiker för föraren som söker en bra, bränslesnål och snygg bil med det senaste i teknik utan att bli för kostsam.

Modellen ersätter inte bara Auris utan också Avensis tas ur produktion som har varit en populär kombimodell. Till nya Corolla kommer det finnas två hybridversioner och en med bensinmotor. Diesel har valts bort.
Den med bensinmotor kan vara ett alternativ för den som har en tanke med att kunna dra släp med sin bil. Hybridernas maximala släpvagnsvikt är 750 kg som är lite jämfört med just bensinmotorn som ligger på 1 300 kg. Men det som är mycket intressant är att det finns två hybridalternativ, en 1.8 hybrid med 122 hk och 2.0 hybrid som ger 180 hk.

Under provkörningen var det just hybridversionerna jag provkörde. Starten blev med den mindre på 122 hk och den upplevde jag mycket trevlig och köra och det som slog mig ganska tidigt var att bilen upplevs rejäl och rymlig. Det är ingen småbilskänsla i helheten. Det som gnager mig lite är ljudet från CVT-växellådan. Om man tar i lite extra i acceleration så förmedlas ett ljud som låter ansträngt. Det är ett ljud som just är kopplat till CVT men jag kan gissa att det är inget som är avgörande i val av bil men är man ljudkänslig så sticker detta ut. Just därför föredrar jag nya hybridalternativet, 2.0 som ger 180 hk. Det är mera kraft som resulterar i att det ansträngda ljudet inte alls är på samma sätt. Så är man intresserad av en Corolla hybrid är det en god idé att prova båda då det är 20 000 kronor som skiljer dem åt. Kan vara värt att lägga dem pengarna för att få mera kraft eller så kanske räcker det med den mindre, det kan det vara värt att fundera på.

Förbrukningen mellan hybridalternativen är det inte så stor skillnad på, enligt Toyotas faktasiffror, den mindre vid blandad körning landar på 0.34 l/mil och den större på 0.38 l/mil.
Som standard ingår Toyota Safety Sense som menas med att bilen bland annat har aktiv farthållare med autobroms, körfilsassistans och vägskyltsigenkänning. Fyra olika utrustningspaket går att välja mellan där man bland annat kan få till sladdlös laddning av mobilen, head-up display, backkamera och mycket mera.

Totalt finns den i elva exteriörlacker och för att snygga till det lite extra och för ljuset i bilen går det att välja till panaoramaglastak. Lanseringen av modellen sker nu i mars och priset startar på 219 900 kronor för halvkombi 1,8 hybrid i utrustningsnivån Life.
Nya Corolla har ett helt nytt utseende som tydligt visar att företaget tar fram mera snygga och roliga bilar med modern utrustning. Den upplevs rymligare och trevlig att köra och framförallt så är det imponerande att den erbjuds med två hybridalternativ som jag tror gör att många kommer att titta lite extra på denna modell.
