Trevlig, snygg Micra som nu också finns med automatväxellåda
Den lilla söta har blivit redig och stor. Nissan Micra minns vi som den lilla söta Micran. Den var galet söt och verkligen en liten bil. Det är nästan så jag saknar det lilla charmtrollet som fanns tidigare för den var så gullig. Jag vet att man inte får kalla någon bil gullig eller söt men den förra var verkligen det! Det var 2016 som täcket rycktes av på den nya Micran under Paris Motor Show och en helt ny bil kikade fram och alla blev mycket positivt överraskade.

Dagens Micra är modern och mycket ordentlig, en så kallad halvkombi. Det är fortfarande en mindre typ av bil men betydligt större än ursprunget. Man sitter bra, det är rymligt och detaljerna i bilen känner man tydligt av att designavdelningen verkligen har jobbat med de små detaljerna i färg och form, det lyfter verkligen känslan i helheten.

För att möta upp önskningar från kunderna har nu Nissan valt att också kunna erbjuda Micra med automatlåda. Det är en detalj som är positivt för modellen då den här typen av bil används ofta i stadstrafik och många kan tycka det är mycket bekvämare med automatlåda.
Motoralternativen som finns är alla bensin och på 1.0 liter där den minsta är på 70 hk med manuell växellådan. Med 100 hk finns den nya automatlådan som då heter Xtronic, den finns också med manuell. Sen finns också en 1.0-liters som utvecklar 117 hk, den också med manuell växellåda.

Interiört är det snyggt och modernt med en charmig touch då man kan välja till extra färg som bryter av. Man kan lätt ansluta sin mobil så man kan streama sin musik utan problem eller ta samtal under körning. En rolig detalj är en ny app som heter Door to Door där man kan planera sin resa i appen på mobilen och sen finns navigeringen klar i bilen när man ska köra. Pekskärmen som sitter i mitten är på 7-tum och är smidig att använda.

Sen är det också smidigt att den har många bra system som autobroms, filbytesvarnare, helljus-assistans och skulle det hända något med lufttrycket i något av däcken varnar däcktrycksövervakningssystemet. Trots att bilen är liten kan det också vara skönt att ha koll när man parkerar och det kan man göra via fyra kameror och som också ger ett helikoptersperspektiv som gör att man ser runt bilen när man parkerar.

De flesta lackfärger som går att välja mellan är sobra med det finns också två färger för dem som gärna sticker ut lite extra, energy orange och passion red som dessutom är en ny färg för modellen. Skulle man önska modellen N-Sport som har sportiga och lite lyxigare detaljer både exteriört och interiört, är det fyra färger man kan välja mellan.
Jag är mycket positivt överraskad av nya Micran. Den är bekväm och trevlig att köra, smidig att ta sig fram med i stadstrafik. Bra prisbild, det minsta motoralternativet på 70 hk startar på 153 750 kronor. Jag själv fastnade för det större motoralternativet på 117 hk. Den extra kraft som tillkommer med den gör mycket och prisskillnaden till denna från 100 hk med manuell växellåda är bara 10 500 kronor. Den med automatlåda med 100 hk är till och med dyrare och har ett startpris på 177 850 kronor. Så det är en ren smaksak på vad man föredra då prismässigt är det inte stor skillnad.
Förbrukningsmässigt är det inte den minsta som man gissar ska vara den med lägst förbrukning utan det är den på 100 hk och 117 hk, 0.59 l/mil med manuell växellåda som ligger lägst enligt Nissans siffror vid blandad körning. Så är man sugen eller nyfiken på en Micra så är det bästa att kika in hos Nissan och provköra de olika motoralternativen för att hitta sin alldeles egna favorit.
