SNYGGT, LÄCKERT OCH HÄRLIGT ANNORLUNDA VÄRLDSPREMIÄR!
Mia Litström har varit i London och fått uppleva världspremiären av nya Nissan JUKE där hon inte bara fick se den nya bilen utan också träffa det härliga och kreativa teamet bakom nya JUKE.
På bilden ser ni, Gareth Dunsmore – Vice President, Marketing Communication, Customer Experience and Connected Car Services. Adrien Chaintreau Product Specialist, Mia Litström – Cars and Watches for Ladies, David Moss – Senior Vice President for Research and Development och Matt Weaver Design Director.
En bil ska verkligen på alla sätt och vis väcka känslor hos betraktaren, det är ett måste, sen om det är positivt eller negativt det spelar egentligen ingen roll för har man skapat en bil som inte väcker någon typ av känsla har man som designer misslyckats. För alla kan inte tycka om samma formspråk och visst är det härligt när en bil väcker känslor och reaktioner.
Val av design på bil för en bilägare handlar mycket om hur personen vill profilera sig ute på vägarna. Därför är det också extra roligt idag då vi har sådan bredd på bilarna, stor som liten, förbränningsmotor eller eldrift, det finns så mycket valmöjligheter. Nissan chansade och tog ett extremt stort kliv ut när de lanserade sin JUKE för första gången, en modell med helt egen design. Känsloreaktionerna blev starka, både på gott och ont.
På plats i London anlände vi till den adress vi blivit tilldelad. Vi var lite lätt förvirrade till en början för det fanns ingen skylt eller något som indikerade om att Nissan var där. Vi knackade på och en person öppnande och hälsade oss glatt välkomna och berättade att vi hittat rätt.
Under tiden vi inväntade vår avtalade tid drack vi lite kaffe i en mycket mysig och annorlunda lounge där ena väggen var prydd med en magnifik spegel och i soffan satt det två skyltdockor som bara kändes så galet roligt på ett härligt knäppt sätt. Vi var enbart två journalister från Sverige inbjudna så det kändes mycket speciellt och exklusivt.
Väl på gång, bakom dörrarna så öppnar det upp sig ett rum som förmedlade känslan av Q (quartermaster) från James Bond med en energisk man som berättar om nya JUKE och efter en stund rycker han av täcket från bilen. Det var en rolig och speciell visning. När vi lotsas vidare till nästa rum möts vi av en ytterligare JUKE på en scen där många av experterna från Nissans team var på plats och mötte upp oss.
Spontant känner jag att bilen har blivit mycket mera propotionerlig, i mera harmoni, jämfört med den tidigare generationen. Är inte lika kantig där linjerna nu är mera följsamma och har mera funnits sin rätt för helheten av bilen. Sidolinjen är riktigt snygg som sträcker sig på hela sidan av bilen.
Det var precis det Nissans designchefen Matt Weaver berättade för mig under visningen av modellens världspremiär.
- Vår tidigare generation har verkligen väckt laddade känslor och det är roligt. En del fullständigt avskyr den och del bara älskar bilens former och designspråk. Till denna gång ville vi behålla den riktiga JUKE-känslan kvar fast med en mera modern och sportigare look. I fronten har vi gjort om mycket, ny grill men ändå behållit de runda lyktorna för att den inte ska tappa sin sköna identitet. Vi har arbetat med sidolinjerna för en maffigare och mera aerodynamisk känsla. Det är en svår balans för den här bilen ska inte följa den ”vanliga looken” inom bilindustrin utan det är viktigt att den här modellen sticker ut från mängden, man ska inte tvivla på om det är en JUKE man ser.
Det är en lång och mycket tuff process att ta fram en ny modell och designarbetet sker just i London, Paddington där Nissan har sitt designcentra. Matt Weeaver´s personliga favoritdel i processen är utan tvekan att arbeta i lera.
- Det är så kreativt där man med händerna kan skapa och testa sig fram. Den digitala tekniken är fantastisk på alla sätt där de också använder sig mycket av VR teknik men lera är fortfarande en favorit.
Interiört har det hänt väldigt mycket, man sitter oerhört skönt i de nya sportstolarna och man känner sig integrerad med bilen. Förarmiljön sluter om på ett mycket trevligt sätt utan att kännas för trång. Likadant med lastutrymmet ser bra ut och ska vara 20 % större än den tidigare. Skärmen är touchscreen och BOSE ljudsystemet går att välja till. Överlag känns inredningen väl genomarbetad där det inte har lämnat något åt slumpen utan precis som deras Gareth Dunsmore, (Vice President, Marketing Communication, Customer Experience and Connected Car Services) berättar för mig att det har verkligen studerat och tagit reda på hur kunder önskar vilja ha sin förarmiljö och vad som uppskattas och förväntas av en ny modern bil.
Nya JUKE är en kompakt crossover som har mjuknat till lite i sin linjer och fått en mera kraftfull look men har fortfarande kvar sin karaktär och interiört är det ett stort lyft. Är ni lika nyfikna som jag på hur den är att köra kan ni hålla utkik i mitten av oktober då det är dags för provkörning.
Text: Mia Litström