Legendarisk charmig modell i modern skepnad
En av bilvärldens charmigaste modeller har fått helt ny look och det är verkligen på både gott och ont. Defender är en modell från Land Rover som man trodde aldrig skulle gå ur tiden. Det var sorg för många när företaget tog beslutet om att sluta producera den klassiska modellen Defender. Den fösta generationen har sålts i hela 67 år, otroligt imponerande. Den har fått genom åren förnyade detaljer men ingen häpnadsväckande förändring.

Nu slår företaget på stort och lanserar en helt nya Defender, en modern variant. Designerna har inte haft en lätt uppgift för det är ytterst känsligt att göra om en sådan klassiker. Den tidigare är en bil som finns på varje gård ute på den Engelska landsbygden. Ett riktigt arbetsfordon. Den ska vara sliten och lerig. Likadant var den att köra, körupplevelsen i en äldre Defendern är något alldeles speciellt. Inget flärdfullt överhuvudtaget men bilen levererar en otrolig charm som får många förare på fall och blir helt förälskade i bilen.

Men som sagt det är nu ett minne blott och för den som älskar den äldre Defendern får antingen blicka framåt och ha ett öppet sinnelag för den nya eller så är det bara att vara ivrig och ihärdig på begagnatmarknaden efter den gamla för där är dem bilarna mycket eftertraktade i och med att Land Rover inte producerar några nya.
Visningen av den nya modellen skedde på bilsalongen i Frankfurt. Mycket blandad kritik har den fått. Man ser fortfarande tydligt att det är en Land Rover och den har fått en helt ny bottenplatta som är densamma som storebror Discovery.

Med tanke på att det är mycket viktigt att den har goda terrängegenskaper som har varit modellens och varumärkets signum har de tänkt igenom konstruktionen noga. Den här har en så kallad D7x-arkitektur som är en självbärande kaross i lättviktsaluminium som ska enligt Land Rover vara tre gånger styvare än traditionell ramkonstruktion som den tidigare hade.
För att testa bilens yttersta och för att Land Rover-teamet har gjort rätt har bilen testats vid några av jordens tuffaste och hårdaste miljöer. Allt från 50-gradig hetta till 40-gradig kyla i Arktis samt till och med på höjder som 3000 meter upp i de klippaga bergen i Colorado.


Självklart har den konstant fyrhjulsdrift som den tidigare med hög- och lågväxel, mittdifferential och aktiv bakre differentialspärr. Företagets Terrain Response-tekniken är nytt för denna modell där man kan finjustera inställningarna efter vad man kör någonstans som exempelvis lerig terräng.
Till en början är det bensin och dieselmotorer som erbjuds men det kommer också att längre fram finnas en plug-in hybrid som är ett attraktivt alternativ. Den har en maxlast på upp till 900 kg, statisk taklast på upp till 300 kg, dynamisk taklast på 168 kg, dragkapacitet på 3 500 kg och vadningsdjup på upp till 90 cm.
Detta är en modern och charmig Defender men som ändå upplevs på bild robust och utrustad för tuffa terrängförhållanden. Saknaden är stor efter den gamla klassiska Defendern men det ska också bli intressant och roligt att få lära känna en helt ny Defender. Provkörning kommer att ske längre fram och lanseringen av modellen i Sverige under våren 2020.

