Eftertraktade V60
Det är alltid lika roligt och se vilka modeller det är som toppar försäljningslistorna och den senaste tiden är det Volvo som leder starkt med modellerna S60 och V60. Två starka modeller som fortfarande lyckas hålla sig populära på marknaden. Just V60 är den som jag är extra nyfiken på då den har ersatt den legendariska V70 som många svenskar håller varmt om hjärtat. Så valet att provköra den senaste V60 var väldigt givet för mig. Sen något som är underbart för oss skandinaver nu när det nalkas vinter är att ha driv på alla fyra hjulen så provkörningsbilen blev en V60 AWD.

Det första som slår mig när jag har kört en bit är att jag upplever den som väldigt stor och rymlig. Man gissar att den ska upplevas mycket mindre än V90 men det är den inte. Men med tanke på att den är ersättaren för den klassiska V70 så förstår man också att den är ordentlig i storlek.

Likadant är det när det gäller designen, den Ser stor ut och dem har sofistikerat eleganta vackra linjer där favoriten helt klart är fronten. Bred och låg med en kaxig men samtidigt väldigt snygg attityd där lyktorna i ”Tors hammare” looken gör väldigt mycket. Det visar så tydligt att det är en Volvo.

Interiört finns fortfarande den iPad-liknande skärmen som är mycket smidig att använda och det slimmade och stilrena utseendet gör att interiören är harmonisk snygg. Det är avskalat och den skandinaviska rena stilen passar Volvos bilar.


Under tiden som jag hade bilen på test så kom den första minusgraderna för säsongen där bilen har en detalj som är en fröjd för en frusen lort, värme i både säte och ratt. Inte bara ett läge utan det tre olika värmelägen som går att välja mellan och få den ordentliga värmen i ratten var fantastiskt.

Jag ger mig ut på landsvägarna och det går mjukt och fint där jag myser samtidigt som jag håller extra gott om ratten. Jag tycker bilen känns ytterst lättkörd, känslig och fin i styrningen och det här är en bil jag gärna kör långa sträckor med. Efter ett tag ger jag mig ut på motorvägen och passar på att testa ett assistentsystem som är extra roligt att prova, Pilot Assist. Via knapp på ratten så aktiverar du detta system där du också ställer in vilken hastighet samt avstånd till framförvarande fordon. När systemet är aktivt så är det en grön ratt som visar sig i displayen. Sen kan man känna som osynliga händer som kommer in och korrigerar styrningen efter hur vägen går. Är en jätterolig känsla och det är inte självkörande system för är man inte aktiv i styrningen så känner systemet av detta och varnar med signal att man ska ta ratten. Trevligt system som stöder upp under långkörningar och jag kan gissa att det gör att föraren kan få upp sin blick ytterligare en bit framåt.

Volvo V60 är en trevlig och elegant kombi som räcker gott och väl till i utrymme till en familj, deras större modell V90 känns oerhört lång och stor jämför med denna. Testbilen är också med fyrhjulsdrift som kan vara riktigt skönt att ha under vinterhalvåret. Modellen finns med flera olika motoralternativ, både diesel, bensin och hybrid. Den här var med dieselmotor D4 som gav en mjuk och trevlig motorgång och för den som dessutom vill kunna dra släp med sin bil har den en kapacitet upp till 2 000 kg.

