Ett stort lyft i både känsla och design

Tänk att när Captur lanserades för första gången 2013 så fanns det bara en till modell i just den storleken och det var Nissan Juke. Idag ser det helt annorlunda ut, otroligt vad det har hänt i det här segment och idag är det ett stort utbud av crossovers. Det är stor efterfrågan på just bilar som har SUV-känsla men gärna i den nättare sorten och det är oftast inte så viktigt för kunderna att bilen ska ha fyrhjulsdrift utan egenskaperna som lockar är högre sittposition och markfrigång samt att designen har de rätta SUV-detaljerna och linjerna. 

Captur har imponerande nog sedan starten sålts i 1,5 miljoner exemplar i 80 länder. Modellen har vuxit och fått en mycket mera tilltalande design som gör att den känns mera modern än den tidigare generationen. Det är inga radikala förändringar men ändå så pass mycket så det verkligen känns fräscht och nytt. Mycket arbete har de lagt på det interiöra så man riktigt hajar till när man tittar in bilen. 

Den trivsamma miljön i kupén gör också att man trivs i bilen, den digitala instrumentering är snygg och skärmen har de satt på högkant som en iPad och det gör oerhört mycket. Inte bara till utseendet utan också i användandet. Navigationen är lättare att läsa av när det är ståenden än när det är liggande. 

Den internationella presskörningen skedde utanför Aten så kontrasten från frostiga Sverige till Greklands soliga väder bjöd på fantastiska 24 grader. Väl iväg så guidade navigationen oss väl och tydlig samt gav sina väganvisningar i tid som är så viktigt när man är på helt främmande vägar. Väganvisningar visades också digitalt mellan mätarna på instrumenteringen.

Jag körde både manuell och automatväxellådan med dubbelkoppling och jag måste säga att automaten är absolut den man ska kika på om man funderar på en Captur. Den manuella tappade kraft på låga varv, jag märkte ofta av det när jag ville smyga på tvåans växel där det krävdes högre varv för att den skylle ge kraft. Med automatlådan blev körningen helt annorlunda, trevlig mjuk gång och den levererade den känsla man bad om. 

Intressant är att från 2020 kommer modellen också med en plug-in hybridmotor som i det elektriska läget har en räckvidd på 45 km i hastighet upp till 83 km/tim. Men till en början är det både bensin och dieselversioner som gäller.

Nytt för Captur är flera förarassistanssystem som Highway och Traffic Jam Companion. Det är första steget mot den självkörande bilen. Det systemet är aktivt upp till 160 km/tim och det är för versionerna med automatiskt växellåda och det kommer också finnas till plug-in hybriden. Systemet behöver ett par knapptryck innan det är igång men när det väl är aktivt så fungerar det väldigt bra. Den håller avståndet till framförvarande bil och vid ett tillfälle var en bil framför mig som skulle svänga och systemet bromsar ned bilen lugnt och fint och efter framförvarande bil svängt, accelererar Captur mjukt och fint iväg. Likadant väglinjerna håller den sig innanför och svänger mjukt i styrningen när det behövs. Vissa system kan ibland vara lite stappliga när det svänger men här gick det mjukt och fint. Men det är inte självkörande för släpper man rätten varnar systemet efter ett tag och säger till att man måste ta ratten. Så det är ett stödjande system. I kösituationer kan jag tänka mig att det är väldigt skönt att aktivera detta system. Det blev ingen kösituation när jag körde så det var inget jag testade. 

Nya Renault Captur är väldigt trevlig och snygg, det har hänt otroligt mycket med bilen och speciellt interiört, den har också smarta förvaringsmöjligheter. Handskfacket är som en stor låda man drar rakt ut istället för att den tiltar ut och har man en automat så är mittkonsolen ”svävande”, under växelväljaren finns det förvaringsmöjligheter. När det gäller Renault så brukar de kunna vara lekfulla när det gäller färger och det är likadant med denna modell då man färgmässigt kan skapa många olika kombinationer på bilen där man kan få taket i annan färg. Captur känns lekfullt modern och tekniken är också bidragande faktor till den moderna känslan. Premiären av nya Renault Captur är i början av 2020.

Text och foto: Mia Litström