Crossover med skön attityd
Charmigt kaxig i trevlig storlek, nya Toyota C-HR har ett distinkt formspråk som verkligen ger bilen en helt egen identitet.
Att sticka ut lite extra i design är alltid vågat för det finns en risk att bilen kan bli ratad då den i vissa ögon bli för mycket men jag tycker det är extra roligt när bilföretagen vågar och chansar. Just så har det blivit för Toyota med deras modell C-HR, mera vågad i sin formgivning och sticker ut extra mycket som tilltalar många kunder. C-HR är faktiskt Toyotas fjärde mest sålda modell i Sverige.
Modellen har inte funnits så länge utan lanserades för första gången 2016 och tanken var från Toyotas sida att bilen skulle attrahera den europeiska marknaden. Redan första året så såldes modellen i 120 000 exemplar i just Europa som visade att företaget förutspått framtiden väl. Man trodde att den hade för vågad design men den föll många i smaken och dessutom storleken, den högre sittpositionen och dessutom att det är en hybrid gjorde denna bil eftertraktad.
Trots sin tighta design så sitter man bekvämt och ombonat på ett trevligt sätt och de mindre rutorna trodde jag skulle minska min sikt avsevärt men det var helt ok. I fram för förare och medpassagerare så sitter man riktigt bra. Designen på baddörrarna är speciell så handtaget har de placerat vid takkantens början. Handtaget är inte av den klassiska sorten utan är mera integrerad med formen av bilen. Snygg och rolig detalj som man ofta kan se på de mindre crossovermodellerna hos olika bilmärken.
Det är fjärde generation elhybrid och de som erbjuds för denna är 1,8 Hybrid som har en förbrukning på cirka 0,49 l/mil och en fordonsskatt på 1 508 kr/år. Den större är 2,0 Hybrid som har en förbrukning på 0,53 l/mil och en fordonsskatt på 2 328 kr/år. Priset för den mindre börjar på 258 000 kronor med utrustningsnivån Active och den större på 337 700 kronor Och den börjar med en högre utrustningsnivån X Edtion där det också ingår teknikpaketet där det bland annat ingår JBL-stereo och navigation.
Så nya C-HR finns enbart som elhybrid med två motoralternativ där den större är den stora nyheten och jag måste säga att funderar man på en C-HR rekommenderar jag den större för det är 62 hk som skiljer motoralternativet emellan som gör skillnad. Den lilla ligger på 122 hk och den stora på 184 hk som gör att den stora blir det mera komplett i känslan, helheten i körupplevelsen är mycket bättre då den mindre kan ge en ansträngd känsla i form av ljud i accelerationssituationer och det är alltid trevligare med mera kraft. Dessutom har Toyota lyckats ytterst bra med förbrukningen på den större då den inte drar märkbart mycket mera än den lilla enligt deras siffror.
Nytt multimediasystem med Apple CarPlay och Android Auto samt via en app som heter MyT-app kan man få information som kördata, position, status, servicebokning samt se statistik på ens körning, hur mycket av resan som gått på ren el. Så om man vill kan man tävla med sig själv eller med andra om vem som får bäst resultat på förbrukningen via appen. Sen en funktion som är härlig om man lätt glömmer bort var man parkerat bilen finns funktionen ”hitta min bil”.
Detta är en crossover i mellanklassen med härlig attityd i sitt formspråk som väcker känslor och det gillar vi. Bilar ska väcka känslor! Den är trevlig att köra och motorljudet vid acceleration är inte lika påtagligt med det större motoralternativet som kan vara värt att titta på om man funderar på en C-HR. Modellen känns modern i helheten, jag hade önskat att de hade tittat över navigationen en extra sväng då grafiken upplevs omodern och kan till och med ibland vara svår att följa. Inredningen har fått ett fint lyft med bättre material och klädsel finns i olika varianter där en är i tvåfärgat där den ena färgen följs upp i inredningen på bilen som är snyggt.
Kaxig stil, modern känsla och ett motoralternativ med mera kraft, det är extra roligt att Toyota fortsätter sticka ut med sin C-HR.
Text & foto: Mia Litström