Volkswagen har återigen lyckats lyfta sin välkända modell Golf på ett oerhört balanserat och modernt sätt.
Golf är en mycket populär modell, det är verkligen en av Volkswagens viktigaste modeller. Den allra första rullade av bandet redan 1974 och sedan har det varit en utmaning för företaget att fortsätta upprätthålla den charmiga men också praktiska känslan i bilen. Tittar man på de första generationerna av modellen är det en extremt stor skillnad till idag. Det har hänt otroligt mycket till den nya som är den åttonde generationen och det ett superlyft. Brett motorutbud, en inredning och teknik som skapar mersmak och som gör föraren glad. Ingen extrem förändring i det exteriöra utan det som verkligen skapar aha-upplevelse är insidan och upplevelse vid körning med en exteriört detalj som sticker ut lite extra och är väldigt trevligt samt praktiskt vid mörkerkörning är LED-strålkastare som dessutom är standard.
En spännande detalj som kommer framöver, det var inget jag kunde testa nu är att nya Golf kommer ha möjlighet till att ha en mobilnyckel som gör att det går att låsa upp bilen via sin smartphone. Det gäller Samsung-smartphone Galaxy S7 eller högre och detta ställs in via Volkswagens app We Connect. Därefter behöver man bara hålla sin mobil nära dörrhandtaget så öppnas bilen och det kommer också vara möjligt att skicka sin mobilnyckel till vänner eller familj. Rolig detalj som snart kommer finnas tillgänglig just för Golf.
Det är en smidig och kompakt bil som ändå har plats för fem personer. Jag upplever den mycket mera vuxen i körupplevelsen än tidigare. Det är ingen småbilskänsla utan den inger ett större intryck än vad den är och körkänslan är mogen, stabilt trevlig och bilen lättkörd. Den sticker inte ut med att vara för sportig eller alldeles för soft i sin känsla utan det är välbalanserat och lagom. Perfekt vardagsbil och nu har den dessutom utrustats med isofix-fästen i passagerarsätet i fram som gör att det är mycket lätt att installera en bilbarnstol.
En av detaljerna som jag föll för hos nya Golf är den nya ”knapparna” som inte är just är en knapp utan det är touch-yta. Även till vänster om ratten där man kan ställa in auto-läge för strålkastarna exempelvis är också touch. Till en början kan det kännas ovant och lite konstigt men det funkar bra. Är snyggt och precis som på läsplatta och mobil blir touch-ytor lätt flammiga med fingeravtryck men det är otroligt lätt att rengöra om man jämför med traditionella knappar och vred där damm och smuts kan smita in bakom och i kanter som gör att städning tar mycket längre tid. Nu är det bara att ta en microtrasa och sen är det klart, skinande rent!
Mobilen går att ansluta trådlöst via Apple Play eller Android Auto som gör att man exempelvis kan streama sin favoritmysik från Spotify och har man en mobil som klarar trådlös laddning går det också. För den som tycker om färg kan man också ställa in mysbelysningen i bilen efter smak, finns i många olika kulörer. Det är dem små detaljerna som förgyller helheten av bilen och förutom touch och ljus är det också nyckeln som har fått ny design. Säkert ingen avgörande detalj av bil men den nya nyckeln är snygg och stilren i en känsla av pianolack.
En av de största nyheterna är att den nu finns som mildhybrid. Är inget som syns eller man upplever men den ger en lägre bränsleförbrukning tack vare en remdriven startgenerator på 48-volt samt ett litiumjonbatteri och de tillsammans kan ge lite extra kraft till motorn vid acceleration. Detta gör också att man kan bromskraftåtervinna och även möjligt till rulla på frihjul. Är en härlig känsla när man ser hur varvräknaren går ned till noll och bilen bara rullar på och dessutom har man instrumenteringen inställd på att kunna se förbrukning visas det även där i textform när den rullar på frihjul. En annan finess motorn har som man också kan se där är att när den inte behöver den yttersta kraften går den över på 2-cylindersläge för att spara på förbrukningen. Mildhybriderna finns enbart med DSG-växellåda och den större växelväljaren är ett minne blott, nu har den ett litet vippreglage på samma ställe som gör det interiöra mera stilrent och elegant.
Nya Golf är en kompakt och trevlig bil som har moderna detaljer och system som lyfter modellen avsevärt. Det som sticker ut extra mycket är matrix-strålkastarna, den nya interiöra designen och den mogna körkänslan. Positivt är också att Golf kommer framöver som laddhybrid.
Man blir inte bara glad av nya Golf, man blir exalterad för att en sådan folklig bil numera är så mogen, läcker och härligt modern och Volkswagen visar återigen att Golf kommer säkerligen hålla sin popularitet och kunder.