Rolex är det märke många vänder sig till när de letar efter en klocka att bära dag ut och dag in; en trogen, livslång följeslagare.
Varför är Rolexklockorna så populära – det finns ju så många andra utmärkta klockmärken? Men Rolex har blivit representanten och så nära arketypen för ”fin klocka” man kan komma.
Många anser att de är världens bästa massproducerade industriella klockor. Med massproducerad menas i detta sammanhang produktionsvolymen som ligger någonstans över miljonen/år. Exakt får vi inte veta eftersom företaget är en stiftelse och inte behöver lämna ut sådana uppgifter.
Anledningen till att många väljer att köpa en Rolexklocka är ofta för att fira en lyckad prestation, kunna äga en klocka med ett bestående värde, kommunicera framgång i karriären eller en händelse i privatlivet. Några väljer att göra det för nöjet att äga en lyxklocka med mycket historik.
Alla Rolexklockor är delvis monterade för hand och delvis med hjälp av maskin och det finns mer prisvärda klockor som är exakta, snygga och tåliga. Så vad är det som gör att Rolex fortsätter att ligga i toppen?
Att de behåller sin plats som erkänd statussymbol i alla kulturer, både av män och kvinnor, över hela världen kan tillskrivas kvalité, pålitlighet och möjligheten att passa in i alla sammanhang över tid. De är – gamla som nya – är otroligt välgjorda, har egenutvecklad mekanik, ofta banbrytande material och alltid med tidlös design. En Rolex-klocka säger ofta något om din status, rikedom och smak.
Det finns en trygghet med Rolex som innebär att modellerna kommer att finnas tillgängliga långt in i framtiden. Det betyder att ett köp av en ny Datejust nu kommer att det vara detsamma om fem, tio eller tjugo år. Modellen kommer att finnas kvar – och det är så Rolex jobbar – på gott och ont. Man kan se det som en säkerhet, några ser det som trist, konservativt och långtråkigt. Men som sagt – perfektion är Rolex hedersord – de släpper inget som inte är perfekt. Man håller inte på att lägga till olika komplikationer för att konkurrera med andra märken. Men vissa modeller har till exempel fått veckodag, kronograffunktion, månfas och världstid. Detta för att man från Rolex sida är säker på att detta är något som gagnar kunden. Att addera komplikationer bara för att visa att man kan är inte deras melodi.
Att köpa en ny Rolex kan vara komplicerat eftersom flera modeller, framförallt om det gäller sportklockor i stål, är svåra att komma åt. Där är efterfrågan större än tillgången vilket är anledningen till att det finns omtalade och ibland hatade väntelistor.
I en urbutik kan man se modellerna Datejust, Daydate, Oyster Perpetual, kanske en Milgaus eller Air-King och ett gäng Rolex Cellini samt sportklockor som Skydweller, Yachtmaster eller Submariner i ädelmetall. Problemet uppstår om du söker till exempel Daytona, Submariner, Seadweller, Skydweller, GMT Master, Explorer I eller II i stål. De säljs i första hand till kunder som har en långvarig relation med butiken. Som ny kund blir svaret ofta: ”vi har en i guld som jag kan visa”.
En Rolex är byggd som en John Deere och den går alltid att reparera. Många säger att de är charmlösa men det är exceptionellt välgjorda klockor. Från den enklaste petite Oyster Perpetual i stål till den lyxiga Pearlmastern i vitt guld helt överströdd med av diamanter. Det finns inga skillnader mellan mäns och kvinnors klockor när det gäller prestanda eller kvalitet – den enda skillnaden är storleken.
När Hans Wilsdorf, grundare av Rolex, 1927 ville visa upp världens första vattentäta klocka vände han sig till Mercedes Gleitze. Hon var den första engelska kvinnan som simmade över kanalen. Hon bar klockan i ett band runt halsen eftersom hon var helt insmord i fett för att klara kylan. Efter 10 timmar och 15 minuter klev hon upp på land med en klocka som fortfarande visade perfekt tid. Wilsdorf bokade en helsidesannons i Daily Mail för att visa upp uret som trotsade elementen och visade samtidigt världen att vattentäthet inte alls var ett exklusivt manligt intresse.