Snyggt, elegant och mycket trevlig!
Skoda vässar sin fingertoppkänsla för varje lansering, nu är det dags för ny generation Octavia och jag måste säga att den är trevligare än någonsin och inte bara i utseende utan också i upplevelse.
Tidigare upplevde jag samt flera jag pratat med att Skoda kändes lite tråkigt, en aningen för alldaglig och enkel men jag måste säga att det har hänt så otroligt mycket senaste åren med Skodas modeller. Jag kommer ihåg att när deras stora SUV Kodiaq lanserades för första gången och med den hur många fick upp ögonen för märket. Även innan så var Superb en modell som lockade till sig nya kunder och Octavia gjorde absolut det också, men var fortfarande en modell som inte stack ut utan mestadels var praktisk och bra. Tittar man på nya Octavia så blir man riktigt imponerad. Mycket snyggt och elegant, det är inga drastiska förändringar i det exteriöra men förändringen de har gjort med designen på strålkastarna i fram och likadant på baklamporna lyfter mycket för den moderna looken som den nu bjuder på.
Den allra största förändringen har har helt klart skett interiört, ny läcker instrumentpanel och en stor skärm på 10”. Allt känns mera välgjort och lyxigare. Som tillval finns det också möjlighet att få två-ekrad multifunktionsratt. Ytterligare detalj som också förhöjer den mera eleganta känslan är att om man har valt automat, DSG-växellådan så är den stora växelväljaren borta. Nu är det elektroniska växlingar istället så det är ett litet vippreglage för att välja vilket körläge som önskas och som inte tar plats utan bara är enkel och sober i sitt utseende. Jag körde den manuella växellådan som har det traditonella utseendet med växelspak.
Nya Octavia har verkligen förnyats, de har lyckats behålla sitt ursprungs-DNA och jag tycker den är ytterst trevlig. Den är bekväm, snygg, innehar den moderna tekniken som behövs idag för att kunna konkurrera med andra bilmodeller och som gör att man kan boa in sig i sin bil som man önskar ha det. För långköraren går det faktiskt nu att få massagefunktion samt ventilation på sätet som är i ny design, så kallade Ergo-säten. Laddning av mobil går att göra sladdlöst, likadant med Apple CarPlay eller Android Auto. Ytterst smidigt att använda och du har all din personliga information för samtal, lyssna på dina musiklistor från Spotify. Har man behov av flera uttag så går det att utrusta bilen med upp till 5 USB-C-uttag. Har man äldre USB finns det adapter man kan använda emellan.
Bilen finns som halvkombi eller kombi där den sistnämnda är ytterst populär i Sverige och jag personligen tycker kombin är snyggast. Bilen är större än föregångaren, inga extrema mått men kombin är i alla fall 22 mm längre och båda har vuxit 15 mm på bredden. Detta gör att bagageutrymmet på kombin har utökats med 30 liter så totalt är det 640 liter. Halvkombin ligger på 600 liter. Halvljus, helljus samt varselljus är LED, likadant för broms- och dimljus. Som tillval kan man också få till Matrix-strålkastare som är fantastiska vid mörkerkörning.
Motoralternativen är många, det är första gången Octavia har sådant brett utbud. Både bensin och diesel-alternativ men också laddhybrid som är ytterst intressant. Ingen jag provkört än men företaget utlovar en räckvidd på el upp till 60 km enligt WLTP. För den som föredrar en enklare variant som är lägre i pris också är deras mildhybrid. Den har en remdriven 48 V-startmotor och ett 48 V-batteri som gör det möjligt att återvinna bromsenergi, boosta förbränningsmotorn med el-energikickar och att rulla fritt med motorn helt avstängd. Sen kommer den dessutom finnas en G-TEC som drivs på naturgas.
Nya Skoda Octavia kommer garanterat locka till sig kunderna, den är ytterst trevlig och bekväm att köra. Den har dessutom funktionen att när inte extra kraft behövs så går den ned på två-cylindersläge som minskar förbrukningen och rulla på frihjul, allt har med hur man kör så och den här bilen skulle jag lätt kunna tänka mig att köra långt med. Bekväm och rymlig där man kan lyssna på sin favoritmusik eller bok via mobilen. Manuell växellåda är alltid roligt att köra med men till den här skulle jag nog välja DSG för den känns som att den blir sitt rätta jag i helheten med automat. Extra spännande och intressant blir det framöver när laddhybriden kommer, för den blir väldigt passande för den som har möjlighet att ladda hemma samt kör mycket i stadstrafik.