Volkswagens minsting har fått längre räckvidd

En liten smidig bil som har fått ökad batterikapacitet till 32,3 istället för 18,7 kWh, det är en ökning på 70 % jämfört med föregångaren. Detta gör att den nu har en räckvidd upp till 260 km beroende på vädertemperatur och körsätt. Föregångaren hade en räckvidd på 160 km så det är markant förbättring. Batterigarantin är på 8 år eller 160 000 km.

Provkörning Volkswagen e-up! Mia Litström Cars and Watches for Ladies

Det första som jag upplever när jag närmar mig lilla e-up! är att jag blir glad, den har en söt och charmig men också enkel design som gör en glad. I fronten ser sitter LED-strålkastarnas formade som ett C och dem ger bilen ett modernt och fräscht utseende. Detaljer som också förhöjer är att bakrutorna är tonade och en annan detalj som gör mycket för helheten för småbilar är fälgarna. De som är på testbilen är det 15″ lättmetallfälgar som är standard men det går också att välja till 16″lättmetallfälgar och de känns mycket mer sportiga samtidigt ger de också en mer elegant touch. Taket går att få i vitt eller svart om man känner för att bryta av med annan färg mot den valda färgen på bilen och tvåfärgat gör looken lite coolare.

Provkörning Volkswagen e-up! Mia Litström Cars and Watches for Ladies

Att köra elbil är roligt!

Det är tyst och det är med full kraft från början. Har man inte kört elbil innan så kommer du garanterat att fundera på om bilen är igång för det är inget motorljud som drar igång när du startar bilen utan det som indikerar att bilen är igång är att instrumenteringen tänds. Det mysiga sker sen när man kör iväg, alldeles tyst beroende på underlag men i låga hastigheter är det verkligen helt tyst om man kör på exemplevis asfalt. Vid högre hastigheter så tillkommer vägljud och då känns det mera som en bil med förbränningsmotor tills det man trycker på gasen så accelererar bilen tyst och kraftfullt.

Provkörning Volkswagen e-up! Mia Litström Cars and Watches for Ladies

I och med att det är en liten bil är körningen också väldigt gullig, den har ett kompakt innerutrymme som är välplanerad och ser bra ut. Uppe på instrumentbrädan kan man fästa sin mobil och ansluta för navigation via mobilen. Bilen är utrustad med en enklare typ infotainmentsystem men har man sin smartphone kan man lyssna på sin favoritmusik, få uppdaterad trafikinformation samt ta telefonsamtal uppkopplat till bilen. Finns också en app som heter We Connect som är smidig att använda.

Krävs en liten inlärningsperiod men när det väl sen sitter är det riktigt roligt och utmanande att återvinna energi.

När man kör en elbil får man automatiskt ett annat körsätt. Man blir oerhört medveten om energiförbrukningen och man får en inre tävlingsanda hos sig själv om att köra så energieffektivt som möjligt och dessutom på elbilar kan man återvinna energi till batteriet och det triggar igång belöningssystemet och man blir otroligt nöjd och glad när man lyckas återvinna energi. Detta kan man göra via ett växelläge som heter B som aktiveras när man för bak växelväljaren på automatlådan. När man gjort det och släpper gasen känner man tydligt hur bilen bromsas utan att man trycker på bromsen och när man gör detta återvinns energi till batteriet.

Provkörning Volkswagen e-up! Mia Litström Cars and Watches for Ladies

Det blir ett helt nytt körsätt om man inte har testat på det tidigare och det krävs en liten inlärningsperiod men när det väl sen sitter är det riktigt roligt och utmanande. Istället för att bromsa med bromsen så släpper man på gasen och bilen bromsas. Bromseffekten finns i tre olika lägen efter hur mycket man vill att den ska bromsa som också resulterar i hur mycket energi man önskar återvinna, högre bromseffekt desto mer energi återvinns.

Jag själv tycker den typen av körsätt är väldigt trevligt att köra med. Speciellt i stadstrafik så använder jag mig av denna funktion ofta, bland annat innan korsningar, trafikljus och kommer en nedförsbacke är lyckan stor. Speciellt på landsvägar, kommer en lång nedförsbacke och man behöver en lätt motorbroms kan man återvinna en hel del energi. På motorväg är det ingen ide att använda denna funktion förutom när man tar av vid avfart. I höga hastigheter är den precis som att köra en ”vanlig” bil med förbränningsmotor, det enda är att laddningen sjunker mycket fortare.

Batteriet har nya bakterieceller som har en högre energikapacitet som gör livet mycket enklare som elbilsägare. Längre räckvidd och man kan snabbladda via stationer som har den kapaciteten och det är enklare idag att hitta bra laddstolpar men det är forfarande en utmaning i vissa delar av landet. Bara för att det finns laddstolpe behöver det inte menas med att det är enkelt. Har haft en del strul med olika leverantörer där bland annat elleverantörens app har strulat eller att laddstationen inte kopplar upp eller att den reserverar en stora summa pengar på kontot för att man ska kunna ladda. Så det kan vara bra att planera sin resa om man ska ut på äventyr och undersöka vilken typ av laddare som finns efter den planerade resan och läsa på om elleverantörerna. Det finns flera olika appar som visar tillgängliga laddstationer med bra information. Det smidiga är också att e-up! går att snabbladda upp till 80% av batteriet på 60 minuter och har man laddbox hemma (3,6-7,2 kW) tar det 4-5 tim och då för full laddning.

Man blir härligt glad av att se och köra lilla e-up!

Den typen av laddning kan man också styra via sin smartphone som är väldigt smidigt, starta eller avbryta samt förprogrammera laddtiden likadant med luftkonditioneringssystemet går att styra. För är bilen under laddning kan det vara smidigt att kyla eller värma kupén beroende på väderklimat innan man åker för tar man ur laddaren och gör detta under färd tar det energi av laddningen och det kan vara skönt att spara så mycket som möjligt på sin laddning.

Provkörning Volkswagen e-up! Mia Litström Cars and Watches for Ladies

Volkswagen e-up! är en härligt charmig och lättanvänd elbil som har plats för fyra personer och gör 0-100 km/h på 11,9 sekunder. Är perfekt för citykörning och den går att snabbladda, priset börjar på 273 600 kronor innan avdragen klimatbonus.

Provkörning Volkswagen e-up! Mia Litström Cars and Watches for Ladies
Provkörning Volkswagen e-up! Mia Litström Cars and Watches for Ladies

Text & foto: Mia Litström