En fantastisk härlig twist!
Maffiga Range Rover Sport som laddhybrid.
Det är otroligt mycket spännande som händer i bilbranschen. De har stora krav på sig att att få ned utsläppen och successivt elektrifierar bilföretagen sin modeller samt tar fram nya modeller med endast eldrift.
Hos Land Rover händer det också mycket men helt eldrivet är det inte än så länge men däremot så har de satsat på laddhybrider till att börja med. Vem kunde tro tidigare att just Range Rover Sport skulle finnas som laddhybrid. Det är en superhärlig twist och om det är klokt eller en härligt galen satsning det kan man fundera på om man vill men jag gillar detta tänk.
För att få ut det absolut bästa av en laddhybrid bygger det mycket på att man kan antingen ladda hemma via egen laddbox eller vid exemplevis arbetet för det tar en stund att ladda laddhybrid jämfört med en elbil som kan snabbladdas. Via vanligt eluttag tar denna cirka 7 tim med laddbox går det fortare eller om det är publik laddstolpe. Dessutom är inte räckvidden för laddhybrider så lång utan ligger runt 5 mil. Man kan klara sig väl med den räckvidden till den vardagliga körning, men vid längre sträckor eller om man har en körglad dag och man verkligen vill känna på bilens sportiga egenskaper förbrukas elen fortare.
Med en bil just som denna så är det extra roligt också när bushumöret växer fram för det är något alldeles speciellt att få känna på vad Sport-versionen kan ge och det är imponerande hur en så stor och omfångsrik SUV kan tighta till sig och leverera en fantastiskt vass och sportig körning.
Laddhybrider (PHEV) drivs med en förbränningsmotor och oftast en elmotor men det finns också varianter som har två elmotorer. Laddhybridstekniken gör att man kan välja vilken typ av drift man önskar, kombinerat som är hybriddrift, endast el eller bara med förbränningsmotorn.
Kör man ut ur ett garage eller man kör i stadstrafik finns ett så kallat EV-läge man kan välja som är att man endast kör på el och det är verkligen en fantastisk och nästan konstig känsla att köra en så stor och elegant bil som just Range Rover alldeles ljudlöst.
Range Rover Sport PHEV har en systemeffekt på 404 hk och 0-100 km/h sker på 6,7 sekunder.
Den känslan vid körning på endast eldrift är också extra härlig vid skogskörning. Att kunna köra ljudlöst i skogen är en underbar men också väldigt speciell upplevelse, magiskt på något sätt. En så stor bil som innehar otroliga terrängegenskaper smyger fram på de vackra skogsvägarna.
Land Rover har som expertis att bygga bilar som klarar av tuffa terrängförhållanden. Bilarna har också läcker design, tidigare såg de ut som rena bruksbilar men de har utvecklat designen markant och mycket av detta hände när de lanserade Evoque för första gången och där de vågade ta ut svängarna lite extra i formgivningen. Det har företaget vunnit på för designen idag berör och är mycket vassare samt kaxigare men med en elegant touch och den kombinationen har de lyckats balansera snyggt.
De mest påtagliga i de olika terrängegenskaperna man kan se och uppleva enkelt är det höj- och sänkbara chassit, luftfjädring som jag bara älskar. Detta reglerar man enkelt via reglage i bilen och det kan också ske automatiskt efter vilken inställning man önskar på bilen.
Precis som jag nämnde tidigare har Range Rover alltid varit en mångsidig bil, en riktig skogsmulle som har egenskaper som en robust bruksbil behöver ha och ska man iväg för att vara sobert snygg och färdas vackert men också kraftfullt är det något alldeles speciellt med Range Rover. Lyxig elegans där man lätt kan kliva ur bilen iklädd en galaklänning, kombinationen stämmer så väl ihop likväl som man kan kliva ur i gårdskläder eller varför inte ridkläder och det stämmer så perfekt det också.
Hybridsystemet sköter övergångarna och samspelet mellan bensinmotor och elmotorn diskret och bra, det är en bil med brett spektra, flera karaktärer i en bil, från vasshet till mjuk tysthet.
Man sitter högt och ståtligt, jag är konstant och fingrar på luftfjädringsreglaget när jag kör in på grusvägarna och bara vill höja chassit. Det är inte bara maffigt utan också mäktig och härlig känsla när det är förhöjt. Likväl som man gärna smyger fram på el är det extra mysigt när man drar iväg på en påfart till motorvägen och chassit sänker sig, kraften bara suger tag i en och den högre hastigheten är så odramatisk, bilen är skapt för att ge bästa komfort både i skogen men också i höga hastigheter, köra långa sträckor är detta drömbilen, komforten är i det allra yttersta.
Den innehar det man önskar av en maffig och lyxigt modern Land Rover, eldrift, vass sportighet, komfort, härligt med utrymme och självklart ger den glädje vid ratten! För det är svårt att inte le när man kör en Range Rover, det som hade toppat det hela hade varit längre räckvidd på el.
Sätena justerar man via elektriska reglage och ratten likväl, oerhört smidigt istället för att man ska lossa på en spärr för att ändra ratten höjdled och djupled. Vid ratten sitter ett elektriskt vippreglage som man smidigt kan hantera även under körning om man skulle vilja ändra rattens inställning.
Interiören är elegant och lättillgänglig, funktionerna på skärmen tar en liten stund att komma underfund med men sen när det väl sitter är det enkelt och mobilen ansluter man smidigt via Apple CarPlay eller Android Auto.
Bilen har en multifunktionratt som har en svart blank yta där man kan välja vilken funktion man vill använda sig av och som också till en viss del går att använda med touchfunktion. På instrumenteringen kan man tydligt se exempelvis hur mycket laddning man har kvar och mätare till höger visar också om man bromsåtervinner energi till batteriet.
Sportverison som denna har självklart växelpaddlar vid ratten som är smidiga att använda. Det är fascinerande hur bilen kan ändra karaktär från att vara ytterst komfortabelt lyx-SUV som glider fram till att i sport-läget bli härligt rå och vass. Fjädringen ser till att bilen är härligt stabil och det kombinerat med en otrolig kraft och direkt styrning så önskar man innerligt att de kurviga vägarna aldrig tar slut och jag tänker ofta också hur fint och lätt den balanserar upp tyngden av bilen för den har faktiskt en tjänstevikt på hela 2 539 kg som ska kontrolleras. Bilen fyller mer än väl upp i vad den lovar i sin benämning av Sport.