Stort grattis Nissan Leaf
Vi har provkört senaste generationen Leaf som har fått ett par nya detaljer och dessutom firar modellen 10 år!
Text & foto: Mia Litström Foto från testbana: James Holm

I oktober är det 10 år sedan Nissan Leaf kom till Sverige!
Modellen blev den första massproducerade elbil i världen och kammade dessutom hem priset till Årets Bil samma år och briljerade med fem stjärnor i EuroNCAP. Under dessa år har det hänt otroligt mycket med utvecklingen av modellen, redan 2016 uppdaterades Leaf med ett batteri med en kapacitet på 30 kWh som var otroligt bra på den tiden och är i minsta laget idag. I Japan och USA lanserades modellen redan 1 år innan den kom till Europa. Modellen har sålts över 500 000 exemplar och är idag en modell alla känner till. År 2019 utökades Leaf´s räckvidd till 385 km tack vare ett batteri med kapacitet på 62 kWh.
Den första elbilen startade inte med Leaf utan här nedan kan ni se hur Nissan´s elektrifiering har pågått i många år.

Nissan Leaf är därför en elbil som upplevs väl beprövad och det bevisar den också när man kör den i vardagen. Den utlovade räckvidden kan variera hos vissa andra elbilar, man tror att det är längre räckvidd än vad det blir i verkligheten, speciellt när laddningen börjar ta slut kan laddningen försvinna överraskande fort. Under min provkörning av Leaf höll räckvidden som den visade hela tiden realistisk, inga överraskningar utan stabilt och tryggt.

Det är precis som det är överlag med Leaf. Den är enkel att hantera, det är bekvämt och praktiskt. Utseendet är för den som vill ha en elbil som inte sticker ut, är behagligt funktionell. Jag personligen tycker det är skönt med laddningslucka i fronten, det är en smaksak vad man föredrar. Där är det ladduttag för laddbox (AC) och en chademo-uttag som är populärt i Japan. Snabbladdningen för Chademo är maximalt 50 kW och som är lägre än fler av de andra tillverkarna. Snabbladdning från 20% till 80 % tar istället 1 tim med det mindre batteriet och 90 minuter med det större batteriet där de med högre kapacitet kan ta emot högre laddning och upp till 80 % tar cirka 30 min. Har man laddbox hemma är det sällan man behöver snabbladda utan det är mer vid långresor.
Jag personligen tycker det är skönt med laddlucka i fronten, det är en smaksak vad man föredrar.

Det är stilrent interiört där de olika funktionerna är bra planerade i hanteringen. Smart detalj är att vid start/stopp-knappen är det uttag för både USB-c och vanlig USB. Klimatanläggningen är bra placerad under pekskärmen och sköts enkelt via knappar. D-formad ratt är snyggt för ögat men också praktiskt när man kliver in och ur bilen. Efterlängtat är också, en av nyheterna, att ratten går att justera längsled.
Instrumenteringen är både analog och digital. Infotainmentsystemet har äldre utseende i grafik och navigation. Skärmen är lätthanterlig och på vardera sida av skärmen sitter knappar och vred som gör att det är exempelvis enkelt och snabbt går att reglera volym som också går att justera via ratten. Med Apple CarPlay använde jag smidigt de appar jag föredrar i form av navigation och musik. Växelväljaren har ett annorlunda utseende som är diskret och är trevlig att använda.

Nya generationen Leaf har uppdaterats med backspegel som kan visa kamerabild, döda-vinkelvarnare, längdjusterbar ratt, Wi-Fi Hot Spot, nya färg Ceramic Grey, hajfensantenn och nya USB-uttag.


I körningen glömde jag ofta bort att jag körde elbil, det är bekvämt och trevligt. Inget som har tagits fram i all hast utan det känns att det är en elbil som är väl beprövad. Är man en person som söker det senaste i teknik och utseende är inte den här bilen för den personen utan Leaf är enkel, trevlig och praktisk som dessutom har de säkerhetssystem bilarna förväntas inneha. På mittkonsolen sitter vippreglage för e-Pedal. När den är aktiverad bromas bilen när man släpper på gasen och energin som uppstår sparas till batteriet. Effekten är ordentlig som gör att man kan använda sig av en-pedalskörning som jag personligen trivs mycket bra med. Sällan man behöver använda den riktiga bromsen.
Räckviddsångensten som kan uppstå med vissa elbilar är som bortblåst, realistiska siffror visades i Leaf.
Leaf E+ som är versionen med det större batteriet har en kapacitet på 63 kWh och effekten är 214 hk med ett vridmoment på 340 Nm. Räckvidden enligt WLTP är 385 km. Trots sin försynta look och känsla har den prestanda som är riktigt trevlig 0-100 km/h sker på 6,9 sekunder.



Den har ett rymligt bagageutrymme med lägre lasttröskel som underlättar vid lastning, utrymmet fyller 420-435 liter beroende på version. Den ljusa läderklädsel som testbilen var utrustad med kändes riktigt lyxig och den ljusbeiga färgen på klädsen som också följts upp i inredningen på insidan av dörrarna och bilbältena gav kupén en elegant känsla.


Nissan Leaf är en elbil som är praktisk, tillförlitlig och lätthanterlig. Perfekt för den som har laddbox och söker en elbil till vardagen som inte sticker ut.
Cars and Watches for Ladies

Firande Leaf´s 10-års jubileum på Trosta Park
För att fira Leaf extra mycket och dessutom lyfta fram de nya detaljerna blev det en körning på Trosta Park som är beläget en bit från Arlanda. Där finns det olika testbanor och planen för dagen var att vi skulle få prova på tre olika stationer med övningar. Och när man tänker testbanor tänker nog de flesta full gas med massor av snabba rattutslag och testa hur bilen är i hög hastighet. Men så var inte fallet här utan här fick vi också utmana oss på ett annat sätt. Den första stationen var en slalombana som man skulle backa genom. Till en början med sidospeglar sen fälla in dem och vidare packa efter backkameran. Det var en ytterst bra övning som alla borde träna på oftare och på vägen tillbaka för att börja om på slalombanan blev det också fickparkeringsövning.

Slalomkörning i högre hastighet ingick också där Leaf upplevs smidig och lätt med låg tyngdpunkt och levererar det man förväntar sig. På halkbanan blev det undanmanövertest där man som förare verkligen får utmana sig själv för är man för ivrig och tar för stora rattutslag försvåras situationen. Instruktören gav goda råd både för körning och vad man bör tänka på när man ställer in körställningen.





All typ av övningar behöver inte betyda hög hastighet. Utan tränar man på exemplevis backa i slalom får man bra koll på bilens storlek och hur man hanterar den som bäst vid parkering. Den nya gråa färgen är klär Leaf och dessutom när det bryts av med ett svart tak. Då får den en sofistikerad modernt utseende. Leaf är inte en bil man väljer för passionerat formspråk eller hänförande prestanda, Leaf är en bil som ger det den utlovar, praktiskt, enkel att köra som dessutom har plats för familj och packning. Leaf får med sin smygsamma apparans stanna kvar, den har sina kunder och det kommer bli spännande framöver hos Nissan som kommer presentera både en ny generation Qashqai och deras helt nya elbil Ariya.