Provkörning av nya Dacia Duster
Det här är ingen bil man förväntar sig vara flärdfull på något vis. En bil i sin enkelhet och när modellen lanserades för första gången 2010 blev den hårt kritiserad, och inte för sin enkelhet i utseende utan att det sparats in på flera viktiga säkerhetssystem som exempelvis antisladd. Men det är ett minne blott idag. Mycket har hänt med märket! Senast lanserades nya Sandero som fick flertalet att lyfta på ögonbrynen och verkligen gilla bilen, mycket bil för pengarna.


Likadant är det med faceliftade Duster. Det är inga drastiska förändringar i utseende eller överlag, den andra generationen kom för några år sedan och nu är det en faceliftad version som lanseras. Det är små justeringar och den fortsätter hålla sin enkelhet som också gjort att den verkligen har hittat sin egen nisch och kunder. De som kör Duster, älskar verkligen sin Duster! Och idag är utrustningen inte heller det allra enklaste, den har till och med i den högre utrustningen trådlös uppkoppling av Apple CarPlay och Android Auto. Det finns flertalet lyxbilar som inte har det utan behövs anslutas via USB. Precis som i Sandero blir man positivt överraskad av interiören. Sparsmakat, enkla vred och knappar med en 8” pekskärm där navigationen förvånade mig. Tydlig och logisk vägvisning som gav direktiv i rätt tid så jag körde inte fel en enda gång under min provkörningstur utanför Paris.

Det som däremot har sparats in på, för att kunna hålla ned priset från Dacias sida är att en av nyheterna, den går att få med automatlåda som är fantastiskt bra! Men automatlådan går inte att kombinera med fyrhjulsdrift och det är synd för modellen tilltalar många hästmänniskor som gärna drar hästtransport med sin Duster. Det är fördelaktigt att dra släp med en automatlåda. Lättare körning, mjukare gång och med häst i släpet vill man smyga så mjukt som möjlighet i accelerationer. Det är smidigare med automatlåda och man behöver inte slira på kopplingen så mycket. Alla versioner av Duster får dra upp till 1 500 kg.

Fyrhjulsdrivna versionen finns både som bensin 150 hk och diesel 115 hk.
Utrustningsnivåerna är i tre steg där den lägsta versionen endast går att få till minsta bensinversionen 90 hk med ett startpris på 149 900 kronor.
Mellanutrustningen som heter Comfort går att få till alla förutom tvåhjulsdrivna dieselalternativet och minsta bensinalternativet.
Den högsta utrustningen Prestige finns till bensin 130 och 150 hk tvåhjulsdrivna samt till de fyrhjulsdrivna bensin 150 hk och diesel 115 hk.
Priset för en fyrhjulsdriven bil som har en dragvikt på 1 500 kg, tyvärr ingen automatlåda men med en 6-växlad manuell låda med högsta utrustningen startar på 212 000 kronor för diesel och 218 000 kronor för bensin.

Har man inte behov av fyrhjulsdriften är den nya automatlådan riktigt trevlig att köra med. Jag upplever den piggare än vad jag föreställt mig. Det är också den piggaste versionen om man tittar på faktasiffror, 0-100 km/h ligger på 9,7 sekunder. Styrningen är däremot alldeles för lätt, hade önskat lite mera motstånd för ibland känns det som man inte har någon kontakt med vägen för den är så lätt.
Dacia
Offroad med Duster
När man ser en Duster är det inte det första man tänker på att den faktiskt klarar terrängkörning. Under provkörningen togs vi till en offroadbana där jag fick köra med en instruktör som guidade mig genom banan. Extra roligt var att vid ett moment hade de placerat ut en stor spegel med en tanke på att kunna se hur fyrhjulsdriften arbetar men det var också perfekt för roliga selfies! På pekskärmen finns information där man kan följa sin körning i form av lutningsgrad samt att det också nu finns fyra kameror som gör att man får en god sikt runt bilen.




Till en början känns det oerhört läskigt att köra i lutning sidledes men det släppte efter en stund och det gick lätt. Dessutom är det extra roligt när man tittar på pekskärmen och lutningen visar på det maximala 30 graders lutning.
Dacia har lyckats ta fram en enkel, trevlig och komfortabel bruksbil där de fortsätter hitta sin nisch, bra och enkelt till lågt pris.
På plats kunde vi också se en version som heter Duster Extreme Limited Edition och det är en version av modellen som kommer lanseras nästa år. Den är i en grå färg som är endast för den modellen och både exteriört och interiört har den designdetaljer i orange som utmärker att det är en Extreme. Mer information kommer Dacia släppa framöver och den lanseras nästa år. Här kan ni se bilder på hur den ser ut.
Dacia Duster Extreme Limited Edition













