En av de mest intressanta klockorna på mässan var Van Cleef & Arpels blomsterklocka – de praktiska Rolexklockornas totala motsats.

Text: Britta Rossander
Foto: Mia Litström och Van Cleef & Arpels

Den är egentligen helt onödig – bara vacker och med en poetisk tidvisning som slår det mesta. Naturligtvis är det ett remarkabelt urverksarbete som sitter i boetten, Van Cleef visar att de både har kunskapen om att tillverka och möjligheten att utföra tidvisande underverk.

Lady Arpels Heures Florales

Det är med kollektionerna ”Poetic Complications” där dyrbara material och traditionell savoir-faire låter en berättelse få liv på urtavlan. Vår svenske världsberömde botaniker Carl von Linné hade en poetisk idé: han ville skapa en trädgård som kunde visa tiden. Detta gjorde han i vekligheten i sin trädgård i Uppsala. Det blev en plantering vars blommor öppnas och stängs vid specifika ögonblick på dygnet och de placerades i smala tårtbitar i en rund rabatt för att han på så sätt skulle kunna se tiden. När vi närmade oss montern undrade vi varför den var helt täckt av målade blommor.

Carl von Linné

Naturen har fascinerat Van Ceef et Arpels formgivare sedan starten 1906. I år har de har tagit sin inspiration från konceptet med Linnés blomsterklockor (Horologium Florae) som han beskriver i sin bok Philosophia Botanica 1751 (senare beskrivet och omskrivet i bok av Karin Martinsson). Klockorna har fått namnen Lady Arpels Heures Florales och Lady Arpels Heures Florales Cerisier. Som svenska höll vi på att pösa över av stolthet – Van Ceef inspireras till storverk i miniatyrformat av en svensk!

Linnés Blomsterur Carl von LInné Karin Martinsson
Bokomslag: Carl von Linnès blomsterur av Karin Martinsson

-När vi arbetar är vårt mål att använda urverkets mekanism för att fånga poesin i tidens gång och vad kan vara mer poetiskt än att mäta tiden med blommornas öppning och stängning? säger Nicolas Bos, VD och koncernchef för Van Cleef & Arpels.

Lady Arpels Heures Florales är juvelprydda blombuketter i en 38 mm boett i vitt respektive roséguld.

-Varje blomma i sin tid, sa Carl von Linné sa när han i mitten av 1700-talet konstruerade och planterade ett blomsterur. Klockan fem öppnar sig maskrosen och klockan sju är det dags för den vita Näckrosen. Vet man hur blommor öppnar och stänger sig behöver man ingen klocka menade Linné.

Blomsterur Carl von LInné

Carl von Linné hade lagt märke till att olika växtarters blommor öppnar och sluter sig vid artberoende klockslag på dygnet. Han studerade 43 olika arter för att komma fram till den bästa gruppen av blommor som skulle kunna fungera som ett ur. Han gjorde en plantering i Uppsala enligt sina iakttagelser och fann att det faktiskt fungerade. Tiden då klockblommorna öppnar respektive stänger sig styrs av den årstidsberoende lokala solhöjden som i sin tur beror på ortens latitud.

Blommorna bryr sig dessutom inte om den av människor påhittade förskjutning av lokal tid med en timme, som omställning till sommartid innebär. Linnés urval av klockarter gäller Uppsalas horisont (latitud 59°51′ N, longitud 17° 39′), där han hade sitt blomsterur.

Naturligtvis är inte det planterade blomuret riktigt att lita på (till skillnad från Van Cleef mekaniska) det är ju beroende av väderleken. Kyliga dagar och regn liksom molniga dagar kan ju störa tidsangivelserna.

Van Cleef & Arpels underbara klockor visar med en poetisk återgivning tidens gång genom att tolv blommors kronblad på urtavlan öppnar och stänger sig.

Lady Arpels Heures Florales


-Heures Florales-projektet föddes ur mötet mellan en stor botaniker och en ovanlig urmakare som intresserade sig för Linnés fantastiska klock-koncept som ligger på gränsen mellan konst och vetenskap, säger Nicolas Bos.

Lady Arpels Heures Florales


När man med ett tryck på en knapp väcker urtavlan till liv sätts 166 delar av verkets 533 komponenter i rörelse. Vart och ett av tavlans kronblad är ledade och anslutna till klockans mekanism. Den tekniska utmaningen att kombinera alla delar och säkerställa blomöppningsprocess har varit mycket kinkigt får vi veta. För varje timme som går stängs de öppna blommorna för att ge plats för en ny kombination. Nästa dag kommer sekvensen av buketterna som avlöser varandra från timme till timme att vara olika. Minutvisningen synlig i ett fönster på sidan av boetten.

Lady Arpels Heures Florales

Den ena klockan visar tiden i milda blå och gröna nyanser, med löv och blommor som kontrast mot bakgrunden i vit pärlemor. Den andra klockan har samma vårliknande tablå men denna gång med eteriska blå fjärilar som fladdrar mellan rosa och röda kronblad.

Lady Arpels Heures Florales

Kronblad och fjärilar i miniatyrmålning, grenar i skulpterat guld och moln i skulpterad pärlemor förstärks av vita och gula diamanter som glittrar bredvid varandra. Bakboetten är graverad och verkets oscillerande vikt – med guillochémönster och miniatyrmålning – är synlig under ett safirglas som är graverat och emaljerat med en trollslända eller en fjäril.

Modellen Lady Arpels Heures Florales Cerisier har boett i roséguld 38mm. På urtavlan i roséguld, finns detaljer av vitt och gult guld, rosa safirer, gula och vita diamanter, vit pärlemor samt miniatyrmålning. Verket är automatiskt och försedd med en modul som öppnar och stänger blommorna i takt med timmarnas gång. Bandet är i blankt alligatorläder.

Vill du testa göra en egen blomsterklocka kommer här några tips om val av blommor:

Blommornas öppningstider:

05:00: Vallmo

06:00: Snårvinda

07:00: Tussilago

08:00: Gullviva

09:00: Tusensköna

10:00: Ängssyra

11:00: Kålmolke

12:00: Isört

16:00: Underblomma

20:00: Nattljus

Blommornas slutningstider:

14:00: Cikoria

15:00: Pumpa

16:00: Tussilago

16:00: Ängssyra

17:00: Näckros

18:00: Vallmo

21:00: Gullviva